Er melkefett og kjøttfett sunt? Statens Fettrapport sier nei

Mettet fett i seg selv er neppe farlig. Samtidig spiser nordmenn så mye mettet fett at mengden og ensidigheten går klart ut over helsen. Hjerneslag og hjerteinfarkt er sykdommer man får mer av hvis man spiser ensidig og for mye mettet fett. Når nordmenn spiser smør, kjøtt, ost, egg og leverpostei fem ganger daglig, og … Fortsett Er melkefett og kjøttfett sunt? Statens Fettrapport sier nei

Plantebasert kosthold – slik gjør du det!

Plantebasert kosthold er blitt populært - både navnet og selve kostholdet. Kort fortalt, er dette et kosthold med en god del mindre mengder av kjøtt og meieriprodukter enn det er i et gjennomsnittlig norsk kosthold. To nye matvaregrupper er viktig i et plantebasert kosthold: belgvekster og meierierstatninger. Også nøtter og kjerner er det en god … Fortsett Plantebasert kosthold – slik gjør du det!

Hva er bærekraftig kosthold og matproduksjon i Norge?

Bærekraft er nå inn. Heldigvis, sammenfaller det som er bærekraftig med det som er sunt! Dette sier både norske stat, utallige internasjonale studier og nå - en av vår tids største og mest kvalitetssikrede vitenskapelige rapporter om kosthold, helse og bærekraft - Eat-Lancet-komisjonens rapport. EAT-Lancet-rapporten kom januar 2019, og konklusjonen er som forventet: For å … Fortsett Hva er bærekraftig kosthold og matproduksjon i Norge?

Er melk sunt?

Hvor sunn er melk? Helsepersonell lærer på skole at kumelk er langt ifra optimal for nyfødte, ift. morsmelk. Mesteparten av verdens befolkning tåler ikke kumelk en gang. I Norden var det aldri vanlig å drikke så mye melk som man gjør i dag. Hvordan kunne det skje at så mange drikker så mye melk i … Fortsett Er melk sunt?

Bønner, linser og erter mot diabetes og høyt blodsukker

"I en nyligen publicerad litteraturgenomgång har forskare gått igenom studier som värderar effekten av intag av baljväxter i förebyggande och behandling av diabetes. Baljväxter har på grund av sitt mycket höga näringsinnehåll i ökande utsträckning börjat användas i kostregimer för att motverka diabetes." - skriver Läkare for framtiden, Sverige. Dette mens leger i Norge (som … Fortsett Bønner, linser og erter mot diabetes og høyt blodsukker

Spis syv grønnsaker om dagen!

Spis mer grønnsaker for bedre helse! Og lev lenger. En ny studie publisert i Journal of Epidemiology and Community Healthjech.bmj.com J Epidemiol Community Health doi:10.1136/jech-2013-203500 , forfatterne Oyinlola Oyebode, Vanessa Gordon-Dseagu, Alice Walker, Jennifer S Mindell "Fruit and vegetable consumption and all-cause, cancer and CVD mortality: analysis of Health Survey for England data" viser at jo … Fortsett Spis syv grønnsaker om dagen!

Kikertburger texmex

Kikertburger er sunt og næringsrikt. Kikerter har lav glykemisk indeks, mye fiber og mye protein. Dette gjør at du blir mett og fornøyd lenge! Kikerter kan du kjøpe både tørre (da må du bløtlegge dem i 12 timer og koke i 1,5 timer) og ferdigkokte, på boks. Du trenger stavmikser og krydder. Les mer hvordan lage sunne kikertburgere på Vegetarbloggen!

Vegetarbloggen

Spicy kikertburgere som er uslåelige med chipotleaioli til. 

KIKERTBURGER: Server med salat og aioli, eller med tortillachips og salsa, eller i burgerbrød med alt det vanlige burgertilbehøret. Mulighetene er store! KIKERTBURGER: Server med salat og aioli, eller med tortillachips og salsa, eller i burgerbrød med alt det vanlige burgertilbehøret. Mulighetene er store!

Vis opprinnelig innlegg 218 ord igjen

Jern i plantebasert kosthold (vegansk og vegetarisk)

Spiser du hovedsakelig plantebasert, er det ikke noe problem å få i seg nok jern. Undersøkelser viser at veganere ikke har høyere forekomst av jernmangelanemi enn kjøttetere. Veganere og vegetarianere har noe lavere jernlagre i kroppen, noe som er forbundet med lavere risiko for bl.a. hjerte- og karsykdom og demens. Det er flere stoffer som … Fortsett Jern i plantebasert kosthold (vegansk og vegetarisk)

Sunnere jul – slik kutter du julekaloriene!

Den gjennomsnittlige person spiser 6000 kalorier på julaften, skriver Cancer Prevention Blogg (WCRF). Det er det samme som ti pizzaer, 29 kolaflasker eller 20 middelsstore porsjoner med pommes frites. Hvis du ville spise et sunnere alternativ, ville du trenger å putte i deg hele 392 tomater! 6000 kalorier er tre ganger mer enn det anbefalte … Fortsett Sunnere jul – slik kutter du julekaloriene!