Kjøtt som er mindre helseskadelig

Vilt og geit er sunnere enn kylling

Kjøtt er næringsrikt. Men du får flere uønskede, usunne stoffer på kjøpet når du spiser kjøtt. Derfor bør du velge en riktig type kjøtt, tilberede kjøttet på en sunn måte og ikke spise for mye. Det farligste kjøttet er kjøttet som er bearbeidet og konservert ved røyking eller ved å tilsette nitrat, nitritt eller salt. Kjøtt som stekes på over 150 grader danner farlige, kreftfremkallende stoffer. Også grilling av kjøtt fører til at det dannes kreftfremkallende stoffer. Alt dette gjelder både rødt kjøtt og hvitt kjøtt som kylling og kalkun.

Bacon er verst, fordi bacon både er røykt, tilsatt salt og nitritt. Bacon er også rødt kjøtt, og inneholder mye usunt, mettet fett og kalorier. I tillegg stekes bacon på høy temperatur, slik det blir sprøtt. Men det er heldigvis mye du kan gjøre for å unngå alle kjøttfarene.

Velg kjøtt som er mindre helseskadelig

  • Velg økologisk kjøtt. Økologisk kjøtt inneholder mer omega-3 fettsyrer og mindre fett.
  • Velg kjøtt fra produsenter som satser på kvalitet, som f.eks. kylling fra Liveche, Holte og Stange. Kyllingene får sunnere fôr uten antibiotika, mye bedre plass å bevege seg på og vokser saktere. Du kjenner garantert forskjellen på smaken!
  • Velg grisekjøtt fra Grøstad gris, der produsenten satser både på kvalitet, økologi, bærekraft og dyrevelferd.
  • Kok eller damp kjøttet, eller stek i ovnen på svak varme, ev. mariner kjøttet før du steker det for da dannes det mindre kreftfremkallende stoffer, heterosykliske aminer, HCA.
  • Prøv rått kjøtt, som f.eks. biff tartar, men det er ikke alle som tåler det. NB! Rå kylling kan inneholde salmonella! Fordi rått kjøtt kan være tungt fordøyelig, og Grøstad eller økologisk er litt dyrt, kan du prøve vegetariske middagsretter en gang i mellom. Dette er både sunt, lettvint, lettfordøyelig og rimelig.
  • Bli kjent med vegetariske middagsretter.
  • Lag kjøttpålegg selv, slik at du slipper natriumnitritt E250. Lær å lage et kjøttfritt pålegg, f.eks. mandelsmør.
  • Næringsinnholdet i ulike typer kyllingprodukter

Kjøtt du helst bør unngå

  • Glem kjøttkaker, pølser, nuggets, pålegg fra butikken og andre bearbeidede kjøttprodukter.
  • Finn kjøttdeig eller karbonadedeig som ikke er tilsatt salt.
  • Ikke spis stekt kylling, og spesielt ikke grillet kylling med skinn.
  • Pass på at det ikke dannes brun skorpe ved steking. Også lysebrun skorpe kan være farlig. Stek og bak på så svak varme som mulig. Mariner kjøttet før steking eller grilling
  • Ikke kjøp kyllingnuggets til barna.

Natrium nitritt E 250 i kyllingprodukter

Prøv å unngå kyllingprodukter som er konservert ved hjelp av nitritt. Les næringsinnholdet nøye når du kjøper kyllingprodukter. Kjøtt som er konservert ved hjelp av nitritt danner kreftfremkallende stoffer. Dette gjelder ikke bare rødt kjøtt, men også kyllingkjøtt og kalkunkjøtt. Ordet «nitritt» står som regel ikke på pakningen. Istedenfor står det E 250. E 250 er ikke noe annet enn nitritt, nemlig natriumnitritt. Les mer – Helsedirektoratet ber oss om å begrense inntak av kjøttprodukter konservert med natriumnitritt

Hva med protein og vitaminer?

Du trenger overhodet ikke kjøtt for å få i deg nok av proteiner eller noen som helst andre næringsstoffer. Fisk, soya, cottage cheese, quinoa er alle fullverdige proteinkilder. Kombinasjon av f.eks. fullkornsris og belgvekster (erter, kikerter, bønner og linser) gir deg mer enn nok av både protein med alle de essensielle aminosyrene, kalk, jern og alle de andre stoffene. Veganere (de som ikke spiser noenting som stammer fra dyr) må ta  tilskudd av vitamin B 12 og vitamin D.

Næringsinnholdet i ulike typer kyllingprodukter

Linfrø- og rapsolje i kyllingfôret – en vits eller kun en liten forbedring?

Flere ernæringsforskere uttalte at lam var sunnere enn kylling, grunnet fettsyresammensetning  Fjærfebransjen gjennomførte derfor et interessant fôrprosjekt. Man tilsatte noen dråper linfrø- og rapsoljer i kyllingfôret. Dette viste seg til å være effektivt mtp. forholdet mellom omega- 6 og omega-3 i kjøttet.

Men det er fortsatt usikkert hvordan alle de andre faktorene i kyllingmiljøet påvirker kyllingkjøttets sunnhet. Usikker opprinnelse soya og mais kan redusere både kjøttets kvalitet og sunnhet, både på kort og på langt sikt. Lam lever et sunt og naturlig liv i norske fjellheimen. Mens kyllingenes skitne, trange, støvete og etsende innemiljø og unaturlige, soyabaserte kraftfôr bidrar neppe til sunnhet.

Prosjektet «Sunn kylling», Institutt for husdyr- og akvakulturvitenskap på UMB, gikk ut på følgende: Soyaolje i kyllingfôret ble byttet ut med raps- og linfrøolje. 600 kyllinger ble delt i to grupper á 300, slik at hver gruppe fikk egen fôrblanding. To tilsvarende grupper av forsøkspersoner spiste en kyllingporsjon hver dag i fire uker. Man tok blodprøver fra forsøkspersonene. Kyllingkjøtt fra kyllinger som spise fôr med raps- og linfrøolje inneholdt dobbelt så mye omega-3 fettsyrer som «vanlig» kylling. Blodprøver fra forsøkspersonene viste den samme økningen.

Men er dobbelt så mye omega-3 det bra nok? Kyllingkjøttet inneholder fortsatt mye omega-6. Kyllingkjøttdeig (Den stolte hane) inneholder 0,2 g omega-3 og 1,9 g omega-6. Dette er en svært ugunstig fordeling. Det er nesten 10 ganger mer omega-6 enn omega-3. Det burde helst være 1 : 1. Les mer om fettsyresammensetningen i kjøtt, omega-3 og omega-6

Les mer om linfrøprosjektet til fjærfenæringen, publisert på Animalia sine nettsider  her

Noen mener at rødt kjøtt er sunnere enn kylling, les her  Anna Haug, ernæringsfysiolog og forsker ved UMB,  baserer sin konklusjon på en større feltstudie der de har analysert og sammenlignet fettsyresammensetningen i ulike typer kyllingkjøtt.

Økologisk kjøtt

Økologisk kjøtt har gunstigere balanse mellom omega-6 og omega-3. Økologisk kjøtt tilsettes ikke nitritt:

Konserveringsmiddelet nitritt forekommer i de fleste bearbeidede kjøttprodukter. Tilsetningsstoffet øker holdbarheten, men gir også et penere utseende på produktet i form av den røde fargen kjøttproduktene har. Nitritt i matvarer beskytter mot bakterier som kan føre til botulisme, en matforgiftning som i verste fall kan være dødelig. På den annen side kan nitritt omdannes til nitrosaminer i kroppen, og disse er kreftfremkallende. I Norge benyttes det ikke nitritt i økologiske kjøttprodukter.
 

Les mer på oikos.no

Opplysningskontoret for kjøtt og egg sier ikke noe om E250 eller HCA

Opplysningskontoret for kjøtt og egg, markedsføringsorganet til kjøtt- og eggbransjen, advarer oss ikke mot E250 eller HCA på sine nettsider matprat.no  Hvorfor? Les hva Opplysningskontoret egentlig er

Hvordan spise sunnere – les mer:

Derfor er det best å spise rent kjøtt og unngå bearbeidet kjøtt

  • Les mer om bearbeidet kjøtt, lommelegen.no her
  • Les mer om bearbeidet kjøtt på forskning.no
  • Dette sier svenske forskere om bearbeidet kjøtt og kreft
  • WCRF om bearbeidet kjøtt og tisiko for kreft på WCRF sine nettsider
  • Finn sunne oppskrifter på WCRF sine nettsider

Les mer

  • Prosjektoppgave i profesjonsstudium i medisin: Pankreaskreft og rødt kjøtt, Institutt for Ernæring ved Universitetet i Oslo. Konklusjonen er: «The reserach on this topic is divided in its results. But we can see a trend towards an increase of pancreatic cancer with intake of red meat. Data from WCRF 2007 shows the same trend as data from 2007 until 2010…» Les mer her
  • Proteinrik mat – kylling eller kikerter?

Les mer om kolesterol:

Lag sunnere kyllingretter

Les mer om fisk:

Les mer om kylling og helse

8 Responses to Kjøtt som er mindre helseskadelig

  1. Tilbaketråkk: Kolesterolverdier – hva er normalt og høyt kolesterol? | Er det sunt?

  2. Tilbaketråkk: Helsefordeler ved vegetarisk og vegansk kosthold | Er det sunt?

  3. Tilbaketråkk: Veganske og vegetar oppskrifter og ernæring – nettsider og blogger | Er det sunt?

  4. Tilbaketråkk: Steinalderkost? Drikk blod og spis insekter! | Er det sunt?

  5. Tilbaketråkk: Leger og ernæringsfysiologer om vegetarisk kosthold | Er det sunt?

  6. Tilbaketråkk: Sunn kyllingoppskrift: Kyllinglår bakt med grønnsaker i folie | Er det sunt?

  7. Tilbaketråkk: Bearbeidet kjøtt (f.eks. kyllingpålegg) og stekt kyllingkjøtt er kreftfremkallende | Er det sunt?

  8. Tilbaketråkk: Ikke spis kylling – farlige ESBL-bakterier! | Er det sunt?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: