Proteinrik mat – kylling eller kikerter?

Proteinrik mat: Kikerter eller kylling - hva er sunnest?

Proteinrik mat: Kikerter eller kylling – hva er sunnest?

Både kylling og kikerter er proteinrik mat. Kikerter og andre belgvekster inneholder like mye protein som kylling, mellom 20 og 30 prosent. Proteinrik mat metter godt og er spesielt gunstig etter styrketrening. I vårt vestlige kosthold er det i praksis umulig å få proteinmangel. Maten vår er mer proteinrik enn i resten av verden. Vestlige mennesker spiser mer protein enn anbefalt.

Hva er den mest proteinrike maten – kikerter eller kyllingfilet?

Når vi tenker proteinrik mat, tenker de fleste på kylling, spesielt kyllingfilet, egg og kjøtt ellers, dvs. ulike animalske produkter. Hva med kikerter, erter, bønner og linser? Disse er også proteinrik mat. Kikerter, bønner og linser inneholder like mye protein som kyllingfilet og annet kjøtt, mellom 20 og 30 prosent. Men kikerter mangler en viktig essensiell (livsnødvendig) aminosyre – metionin. Dette er ikke noe problem i det vestlige kostholdet, siden de aller fleste spiser en eller annen type korn – ris, pasta, brød, kornblanding til frokost o.l. Korn er full av den essensielle aminosyren metionin. Dermed er kikerter og korn komplementerente produkter når det gjelder protein. Næringsinnholdet i ulike typer kyllingprodukter

Proteinrik mat – liste og tabell

Det er viktig å vite hvilken mat som er proteinrik. Trener du og lurer du på hva du skal ha rett etter trening for å oppnå større muskelvekst? Matvaretabellen.no er en offentlig mat- og næringsnettside. Der kan du sjekke både proteininnhold og innhold av andre næringsstoffer i de aller fleste matvarer. Du kan få oversikt over de mest proteinrike matvarene i form av en tabell og liste. Sjekk proteininnhold i ulike matvarer, samt finn liste over proteinrik mat ved å bruke søkemotorfunksjonen på matvaretabellen.no

Proteininnhold og innhold av andre stoffer i kikerter og andre belgvekster finner du her  (belgvekster er gjemt under poteter, grønnsaker, frukt og bær her) Se liste over proteinrik mat, både kjøtt, grønnsaker, bønner og nøtter

Er kylling, egg eller kjøtt nødvendig som proteinkilde?

Fordi protein i alle typer proteinrik mat, også i kyllingfilet, vi får i oss ikke kan tas opp direkte, men må først spaltes opp til enkelte aminosyrer, er det overhodet ikke noe behov for å få i seg alle de åtte essensielle aminosyrene i samme produkt. Kroppen bruker ikke protein fra kyllingfilet eller eggprotein direkte. Kroppen vår spalter de innkomne proteinene til aminosyrene, får så å bygge våre egne, menneskeproteiner. Næringsinnholdet i ulike typer kyllingprodukter

Kylling og kyllingprodukter er heller ikke en god kilde til jern. Les mer om jern i maten her

Proteinsammensetning i kyllingfilet og kikerter

Plantekilder til proteiner er ikke «komplette» proteiner, med unntak av soyabønner. Soyabønner inneholder alle de essensielle aminosyrene, og er dermed protein av høy biologisk verdi. Les om proteinkvalitet og proteiner av høy biologisk verdi

Korn, frø, nøtter og bønner er ikke «komplette» proteiner. Korn, frø, nøtter og bønner bør kombineres for å danne et «komplett» protein. For eksempel, sikrer ris i kombinasjon med bønner inntak av alle de essensielle, livsnødvendige aminosyrene. Røde linser, svarte bønner og munkebønner har opp til 25 – 30 % protein i tørket tilstand. Metionin er den eneste aminosyren belgvekster har for lite av. Ris og andre typer korn inneholder mye metionin. Dermed er alle de åtte essensielle aminosyrene i boks! Næringsinnholdet i ulike typer kyllingprodukter

Hva er sunnest – kyllingfilet eller kikerter?

Det finnes per i dag ikke noen vitenskapelige bevis på at det er sunnest å utelukke kylling, kjøtt eller egg fullstendig og erstatte disse proteinrike matvarene med kikerter, erter, bønner og linser. Men det er en stor fordel for vestlige mennesker å erstatte en del av kyllingkjøtt med kikerter, erter og andre belgvekster  Hvorfor?

Kikerter, i tillegg til mye protein, inneholder mye fiber, probiotiske stoffer, antioksidanter. Fiber og probiotika er viktige stoffer vi alle trenger mer av. Dessuten blir kylling en viktig kilde til flere kreftfremkallende stoffer, stekemutagener som HCA og PAH når man steker eller griller kylling. Kyllingpålegg tilsatt salt, nitrat og nitritt (konserveringsstoffet E250) danner en annen type kreftfremkallende stoffer, nitrosaminer

Kyllingkjøtt inneholder mest kolesterol av alle andre vanlige typer kjøtt som storfe, lam og svin. Kyllingkjøtt uten skinn inneholder mer kolesterol enn svineribbe. Er du kolesterolsensitiv, som en tredel av befolkningen, burde du redusere inntaket av kylling. Da er kikerter et supert alternativ! Fedon Lindberg sier at kikerter bidrar til å redusere kolesterol. Næringsinnholdet i ulike typer kyllingprodukter

Hva med fisk? Ute etter Opplysningskontoret for fisk? Godfisk.no er en slkags opplysningskontor for fisk.

Fedon Lindberg om de sunne, proteinrike kikertene:

I tillegg til mye protein, inneholder kikerter mye fiber, folat, prebiotiske stoffer, jern, mangan og magnesieum, har kikerter kolesterolsenkende virkning.

Dette sier Fedon Lindberg om kikerter på nrk.no:

  • Kikerter er betydelig kolesterolsenkende og forebygger derfor, sammen med det høye folatinnholdet, hjertesykdom. Om kikerter i tillegg kombineres med kurkumin og hvitløk, oppnås enda bedre effekt.
Kreftfremkallende stekemutager dannes når kjøttet grilles eller stekes på over 150 grader

Kreftfremkallende stoffer, stekemutagener dannes når kjøttet grilles eller stekes på over 150 grader. Bildet fra flickr http://www.flickr.com/photos/tubedogg/5440910741/

Proteiner og kjøttfiksering på matprat.no

Det norske markedsføringsorganet «Opplysningskontoret for kjøtt og egg» nevner ikke kikerter, bønner og linser i sin liste av proteinrik mat i det hele tatt. Er disse sunne produktene glemt? Eller kanskje utelatt bevisst, som viktige konkurrenter til kjøtt? På undersiden som heter matprat.no/matnyttig/kosthold-og-helse/proteiner/protein  lister matprat.no de viktigste kildene til protein. Av vegetabilske varer nevnes kun de med lavest innhold av protein, som gulrot, potet og grovbrød. Dette er et bevis til på at markedsføringsorganet for egg og kjøtt matprat.no ikke er en nøytral opplysningskontor.

Helsedirektoratet: Kikerter kan erstatte kjøtt

Erstatter man kylling og kjøtt med kiekrter, linser og bønner, får man i seg alle de essensielle (livsnødvendige) aminosyrer. Dette under en betingelse: Hvis man spiser kornprodukter. I det vanlige vestlige kostholdet er dette ikke et problem.
 
Bildet: Tubedogg

Helsedirektoratet: Kikerter erstatter kylling

Helsedirektoratet anbefaler å spise mer belgvekster, blant annet i denne artikkelen på helsenorge.no :

  • Spar penger ved å gi mer plass til grønnsaker og poteter på middagstallerkenen og mindre plass til kjøtt. Bønner og linser er sunne og rimelige og kan erstatte kjøtt.
  • 1 kilo frosne grønnsaker kan være billig og passer til eller i mange retter, som i gryte-retter. Sausen i ekte spaghetti bolognese inneholder like mye revne gulrøtter som kjøtt.

Derfor: Kikerter er sunnere enn kylling. Men det er, som sagt, ikke noe grunn til å utelukke kylling helt. Kyllingsuppe er den sunneste kyllingretten.  Se oppskrifter på sunne kyllingretter

De fleste får i seg nok proteiner, sier avdelingsleder ved avdelingen for ernæring i Helsedirektoratet, Arnhild Haga Rimestad, 2009:

De aller fleste får i seg nok proteiner gjennom et vanlig, balansert kosthold.
– Med et norsk kosthold får de aller fleste i seg nok proteiner. Unntakstilstander finner vi særlig i Afrika, Asia, samt i Mellom- og Sør-Amerika, sier Haga Rimestad.

Les hele saken på klikk.no http://www.klikk.no/helse/dinkost/ernaring/article469982.ece

Les mer om kylling

Les mer om kylling:

Les mer om proteinrik mat

Les mer om kolesterol:

Sjekk tips til hvordan steke kyllingfilet på en sunnere måte  Se oppskrifter på sunne kyllingretter

30 Responses to Proteinrik mat – kylling eller kikerter?

  1. Tilbaketråkk: Sunn kylling oppskrift « Er det sunt?

  2. Tilbaketråkk: Svinekjøtt: Rødt eller hvitt kjøtt? « Er det sunt?

  3. Tilbaketråkk: Vegetarisk kosthold er fullverdig ernæringsmessig « Er det sunt?

  4. Tilbaketråkk: Proteiner, vitaminer o.a. i vegetarisk kosthold « Er det sunt?

  5. Tilbaketråkk: Sunnere kylling og istedenfor kylling « Er det sunt?

  6. Tilbaketråkk: Mye omega-6 og lite omega-3 i kyllingkjøttet « Er det sunt?

  7. Tilbaketråkk: Kjapp proteinrik mat - Side 2

  8. Tilbaketråkk: Kolesterolverdier – hva er normalt og høyt kolesterol? | Er det sunt?

  9. Tilbaketråkk: Helsefordeler ved vegetarisk og vegansk kosthold | Er det sunt?

  10. Tilbaketråkk: Slanking, ned i vekt og sultfølelse | Er det sunt?

  11. Tilbaketråkk: Slanking, proteiner og sultfølelse | Er det sunt?

  12. Tilbaketråkk: Veganske og vegetar oppskrifter og ernæring – nettsider og blogger | Er det sunt?

  13. Tilbaketråkk: Lavkarbodiett med egg ved diabetes? | Er det sunt?

  14. Tilbaketråkk: Er lavkarbo dietter og lavkarbomat sunt? | Er det sunt?

  15. Tilbaketråkk: Kolesterolnivå i blodet, kolesterol i maten og mettet fett | Er det sunt?

  16. Tilbaketråkk: Leger og ernæringsfysiologer om vegetarisk kosthold | Er det sunt?

  17. Tilbaketråkk: Liste over proteinrik mat | Er det sunt?

  18. Tilbaketråkk: Sunn kyllingoppskrift: Kyllinglår bakt med grønnsaker i folie | Er det sunt?

  19. Tilbaketråkk: Kjøtt som er mindre helseskadelig | Er det sunt?

  20. Tilbaketråkk: Mest transfett fra ost, smør og kjøtt, ikke fra margarin | Er det sunt?

  21. Bubba sier:

    Å sammenligne protein-innhold i tørkede erter med kyllingfillet blir jo feil. Hvem spiser tørkede erter? Man må sammenligne med erter som har fullt vanninnhold. Eventuelt sammenligne tørkede erter med tørket kyllingfilet. Tørket kyllingfilet har nok et proteininnhold på 90 tallet tipper jeg.

  22. erdetsunt sier:

    Hei Bubba, og takk for bemerkningen! Du har rett i at det er forskjell på proteininnholdet i tørkede kikerter og kokte kikerter. Kokte kikerter inneholder 8 % protein, ifølge f.eks. Gogreen http://www.gogreen.no/produkter/ready-serve/basis-produkter/%C3%B8kologiske-kikerter :

    Forkokte økologiske kikerter i en smart forpakning, klare til servering. Godt, sunt og enkelt!
    Vekt: 285 g. Avrent: 170 g.
    Opprinnelse: Tyrkia/Russland
    Ingredienser: Kikerter*, vann, salt, antioksidasjonsmiddel (askorbinsyre). *økologisk ingrediens
    Næringsverdi:
    Energi 520 kJ/ 125 kcal
    Protein 8 g
    Karbohydrater
    hvorav sukkerarter 14 g
    0,5 g
    Fett
    hvorav mettet fett 2 g
    0,3 g
    Fiber 10 g
    Natrium 0,2 g
    Saltholdighet 0,5%
    Fiberrike Proteinrike Nøkkelhullsmerket Ready to Serve

    ErDetSunt refererer til proteininnholdet i tørkede kikerter fordi i oppskrifter, ved matlagin, refereres det som hovedregel til kikerter i tørket vekt. ErDetSent refererer til kikerter i tørket vekt også for å sammenligne det man kjøper, før man lager mat. Rå kyllingkjøtt man kjøper på butikk inneholder mellom 19 og 22 % protein, kikerter 21 % protein. Man vet hvor mye kikerter man bruker ved matlaging.

  23. Tilbaketråkk: Bønner, linser og erter forebygger hoftebrudd | Er det sunt?

  24. Tilbaketråkk: Ikke spis kylling – farlige ESBL-bakterier! | Er det sunt?

  25. Tilbaketråkk: Sunnhetstips i januar | Er det sunt?

  26. Tilbaketråkk: Er det sunt?

  27. Tilbaketråkk: Bønner, linser og erter mot diabetes og høyt blodsukker | Er det sunt?

  28. Egil Andersen sier:

    Interessant dette her. Vi burde nok helt klart bytte ut mye av kjøttet vi spiser med belgvekster.

    Det er en ting jeg lurer på: Er det like skadelig å koke kjøttet som det er å steke/grille det? Er det ikke de sorte partiklene som dannes på utsiden ved steking eller grilling som man ikke bør få i seg, eller er det når kjøttet blir varmet opp til over 150 grader at det er farlig? Jeg refererer til det som står skrevet under bildet med de stekte karbonadene: «Kreftfremkallende stoffer, stekemutagener dannes når kjøttet grilles eller stekes på over 150 grader».

    Personlig pleier jeg alltid å koke kjøttet. Bruker veldig ofte mikrobølgeovnen. På denne måten dannes det i hvert fall ingen sorte, brente partikler. Å koke kjøttdeigen i en kjele med vann i stedet for å steke den synes jeg kan være lurt fordi mye av saltet og fettet trekker ut i vannet. Matindustrien «ødelegger» etter min mening maten med alt saltet.

    Det er forøvrig noen som mener at man «dreper» kjøttet når man koker det også, og at man bør spise det rått. Noen synspunkter på det?

    • erdetsunt sier:

      Det skal ikke være skadelig å koke kjøttet. De svarte partiklene som dannes ved grilling og steking er i hvert fall tegn på at det er dannet mye kreftfremkallende stoffer i kjøttet, slik det er på bildet. Dem bør man fjerne, ikke spise. Men disse stoffene dannes allerede ved 150 grader, selv om man ikke ser de svarte partiklene. Det er nok stoffer/ensymer i kjøttet som blir ødelagt ved koking, men det har Erdetsunt ikke samlet noe materiale om, dessverre.

  29. Tilbaketråkk: Send kolesterolet ned i kjelleren! | Er det sunt?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: