Kolesterolverdier – hva er normalt og høyt kolesterol?

Kolesterolverdier i blodet påvirkes av kolesterolinnholdet i maten

Kolesterolverdier i blodet kan påvirkes av kolesterolinnholdet i maten. Erstatt kjøtt med bønner, linser og erter, spis rikelig med grønnsaker og kutt ned på kylling, egg, smør og fete kjøttvarer. Havre og bygg har dokumentert kolesterolsenkende effekt grunnet betaglukaner

Normale kolesterolverdier eller optimale kolesterolverdier?

Det er forskjell på normale og optimale kolesterolverdier. Sjekk hva som er normale koelsterolverdier, hva er høyt, normalt og grensehøyt kolesterol. Sjekk tips for kolesterolsenkende kosthold. Les hva som er årsaker til høyt kolesterol og andre risikofaktorer ved høyt kolesterol. Normale kolesterolverdier er avhengig av kjønn og alder.

Hva er normalt kolesterolnivå?

Fra Norsk helseinformatikk – tallene er for optimalte kolesterolverdier. Normale kolesterolverdier varierer avhengig av alder, kjønn og risikofaktorer.

Totalkolesterol,  Grenser for kolesterolnivå (konsentrasjonen i blod er målt i mmol/L):

  • Mindre enn 5 er ønskelig nivå
  • 5,0-6,4 innebærer lett forhøyet kolesterol
  • 6,5-7,9 innebærer moderat forhøyet kolesterol
  • Høyere enn 8,0 betyr uttalt forhøyet kolesterol

Triglyserider: Triglyseridnivå høyere enn 2,3 mmol/L regnes som forhøyelse.Det er en klar sammenheng mellom kolesterolnivå og risiko for å utvikle karsykdom i hjertet. Forhøyet nivå av triglyserider ser ut til å være en uavhengig risikofaktor for utvikling av karsykdom i hjertet, særlig hos kvinner.

Optimale kolesterolverdier er «5 – 4 – 3 – 2 – 1»

5 – 4 – 3 – 2 – 1  er huskeregelen for optimale kolesterolverdier. Ideelt sett burde man ha følgende kolesterolverdier:

  • Totalkolesterol < 5,0 (mmol/L)
  • Forhold mellom verdiene for totalkolesterol og HDL-kolesterol < 4
  • LDL-kolesterol <3,0 (mmol/L)
  • Triglyserider <2,0 (mmol/L)
  • HDL-kolesterol >1

Les mer om høyt kolesterol, LDL-kolesterol, HDL-kolesterol, total kolesterol og triglyserider

Normale kolesterolverdier, fra laboratoriet Furst:

Normalt kolesterolnivå varierer med kjønn og alder, og er ikke det samme (enn del høyere enn) som optimale kolesterolverdier

S-Triglyserider

Referanseområde Enhet
<2,60 mmol/L

S-Kolesterol

Kjønn Alder Referanseområde Enhet
Kvinne 0 – 29 år 2,9 – 6,1 mmol/L
Kvinne 30 – 49 år 3,3 – 6,9 mmol/L
Kvinne > 50 år 3,9 – 7,8 mmol/L
Mann 0 – 29 år 2,9 – 6,1 mmol/L
Mann 30 – 49 år 3,3 – 6,9 mmol/L
Mann > 50 år 3,9 – 7,8 mmol/L

S-HDL-Kolesterol

Kjønn Referanseområde Enhet
Kvinne 0,95 – 2,74 mmol/L
Mann 0,75 – 2,14 mmol/L

S-LDL-kolesterol

Kjønn Alder Referanseområde Enhet
Kvinne 0 – 29 år 1,15 – 4,34 mmol/L
Kvinne 30 – 49 år 1,35 – 4,74 mmol/L
Kvinne > 50 år 1,95 – 5,34 mmol/L
Mann 0 – 29 år 1,15 – 4,34 mmol/L
Mann 30 – 49 år 1,35 – 4,74 mmol/L
Mann > 50 år 1,95 – 5,34 mmol/L

Kolesterolverdier og kolsthold

Har du høyt kolesterol? Sunn mat og kosthold hjelper ved høyt kolesterol. Kolesterolsenkende kosthold betyr å redusere mengde kolesterolrike matvarer, redusere inntaket av mettet fett (egg, kjøtt med mye fett, mer fet fisk, grove kornprodukter, fiberrike grønnsaker). Bønner, erter og linser har et høyt proteininnhold og kan erstatte kjøtt. Riktig kosthold og vektreduksjon hjelper deg å få bedre kolesterolverdier!  Egg er ikke sunt hvis du er kolesterolsensitiv.

Les også:

Se tips til mat og kosthold ved høyt kolesterol

Kylling inneholder mye kolesterol

Kylling inneholder mye kolesterol – mer enn svineribbe faktisk!

Kolesterol i ulike matvarer

En tredel av oss er kolesterolsensitive, dvs. kolesterolverdiene påvirkes ikke bare av inntaket av mettet fett, men også av inntaket av kolesterol med maten. Alle vet at egg ineholder mye kolesterol. Men ikke alle vet at kyllingkjøtt er også rik på kolesterol, selv uten skinn.

Mer kolesterol i kylling enn i svineribbe

Er du, akkurat som en tredel av befolkningen, kolesterolsensitiv, bør du velge svinekjøtt fremfor kyllingkjøtt. Det er tre ganger så mye kolesterol i kyllingkjøtt som i svinekjøtt! Til og med svineribbe inneholder mindre kolesterol enn rent kyllingkjøtt uten skinn. Velg svinefilet fremfor kyllingfilet!

Matvaretabellen.no forteller deg hvor mye kolesterol det er i ulike typer matvarer:

  • Kyllingkjøtt, selv uten skinn, inneholder hele 113 mg kolesterol per 100 gram kjøtt.
  • Svineribbe inneholder 102 mg kolesterol per 100 gram kjøtt.
  • Svin, bacon med svor, inneholder kun 68 mg kolesterol per 100 gram kjøtt.
  • Svin, flatbiff, inneholder kun 46 mg kolesterol.

Les mer om kolesterol, mat og kosthold:

Mer om kolesterolverdier fra andre kilder:

Les mer om kosthold:

Les mer om fisk

27 Responses to Kolesterolverdier – hva er normalt og høyt kolesterol?

  1. Tilbaketråkk: Kylling næringsinnhold | Er det sunt?

  2. Tilbaketråkk: Hvordan steke kyllingfilet: Sunn tilberedning er viktig | Er det sunt?

  3. Tilbaketråkk: Sunnere kylling og istedenfor kylling | Er det sunt?

  4. Tilbaketråkk: Kolesterolnivå i blodet, kolesterol i maten og mettet fett | Er det sunt?

  5. Tilbaketråkk: Mest transfett i ost, smør og kjøtt, ikke i margarin | Er det sunt?

  6. Tilbaketråkk: Mest transfett fra ost, smør og kjøtt, ikke fra margarin | Er det sunt?

  7. Tilbaketråkk: Helsefordeler ved vegetarisk og vegansk kosthold | Er det sunt?

  8. Tilbaketråkk: Veganske og vegetar oppskrifter og ernæring – nettsider og blogger | Er det sunt?

  9. Tina sier:

    Her burde du oppdatere kunnskapen din. Det er mange år siden man fant ut at kolesterol i matvarer ikke påvirker kolesterol i kroppen. Begrensningen på inntaket av egg blant annet ble derfor fjernet.

    • erdetsunt sier:

      Hei Tina, og takk for kommentaren! Det er sant at det ikke er ALLE som får økt kolesterolnivået i blodet av å spise kolesterolrik mat som egg, lever, kylling osv. Men det er så mange som en tredel av oss som er såkalte respondere, eller er kolesterolsensitive. En tredel av oss får økt kolesteroltall av å spise kolesterolrike produkter. Dette har Lipidklinikken ved Rikshospitalet godt oppdatert kunnskap om! Når det gjelder egg, er det også det høye innholdet av omega-6 fettsyrer som er med på å skade blodårene.

  10. Tilbaketråkk: Lavkarbo øker kolesterolet | Er det sunt?

  11. Tilbaketråkk: Miljøgifter i oppdrettslaks er farlig | Er det sunt?

  12. Tilbaketråkk: Steinalderkost? Drikk blod og spis insekter! | Er det sunt?

  13. Tilbaketråkk: Er sjokolade sunt? | Er det sunt?

  14. Tilbaketråkk: Er mettet fett verre enn planteoljer? | Er det sunt?

  15. Tilbaketråkk: Hvordan steke kyllingfilet: Sunn tilberedning er viktig | Er det sunt?

  16. Tilbaketråkk: Liste over proteinrik mat | Er det sunt?

  17. Tilbaketråkk: Fant ikke siden | Er det sunt?

  18. Tilbaketråkk: Vegetarmat mot hjerteinfarkt | Er det sunt?

  19. Tilbaketråkk: Kjøtt som er mindre helseskadelig | Er det sunt?

  20. Tilbaketråkk: Sunnhetstips i januar | Er det sunt?

  21. Christine sier:

    Jeg har akkurat fylt 40 og har vært til sjekk hos legen. Han målte kolesterolet mitt SLDL kolesterolet til 3,3. Det er litt høyt og han anbefaler meg å «passe litt på». Hva kan jeg gjøre? Bør jeg kutte ut egg og kylling, bacon og kjøtt helt, eller er det andre ting jeg kan gjøre? Jeg har hørt at nøtter skal være bra for å senke kolesterolet, særlig mandler. Stemmer det?

  22. eirik sier:

    Hei, mye riktig her men ikke oppdater på nyeste forsking.
    Mye mettet fett, og lite karbohydrater er faktisk det som har gitt de mest gunstigste lipidprofiler i senere undersøkelser på dette…..
    Les det litt opp her igjen…eller bra side

    • erdetsunt sier:

      Hei Eirik, så hyggelig at du liker siden! Her er den ferskeste forskning på fett og lipider: En systematisk oversikt over hvordan fett påvirker helse og risiko for utvikling av sykdommer publisert i juli 2014.
      «Convincing evidence was found that partial replacement of saturated fat (SFA) with polyunsaturated fat (PUFA) or monounsaturated fat (MUFA) lowers fasting serum/plasma total and LDL cholesterol concentrations. The evidence was probable for a decreasing effect of fish oil on concentration of serum/plasma total triglycerides as compared with MUFA.(…)

      There was probable evidence for a moderate direct association between total fat intake and BW.

      Furthermore, there was convincing evidence that partial replacement of SFA with PUFA decreases the risk of CVD, especially in men. (…)

      Evidence for effects of fat on major types of cancer was inconclusive regarding both the amount and quality of dietary fat, except for prostate cancer where there was limited-suggestive evidence for an inverse association with intake of ALA and for ovarian cancer for which there was limited-suggestive evidence for a positive association with intake of SFA.»
      Les abstracts og hele studien her http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25045347

    • erdetsunt sier:

      Å ha et lavkarbokosthold med høyt inntak av animalske kilder til protein og fett etter gjennomgått hejrteinfarkt var assosiert med 33 % høyere risiko for å dø av hjerte- og karsykdom og 53% høyere risiko for å dø totalt. Det ble ikke funnet helsegevinster ved å følge lavkarbohydratkosthold etter gjennomgått hjerteinfarkt. Lavkarbokosthold som var plantebasert var ikke assosiert med lavere risiko for å dø, enten av hjerte- og karsykdom eller av andre årsaker tilsammen.

      Studien inkluderte 2258 kvinner fra Nurses’ Health Study og 1840 menn fra Health Professional Follow-Up Study som hadde gjennomgått sin første hjerteinfarkt.
      «We included 2258 women from the Nurses’ Health Study and 1840 men from the Health Professional Follow‐Up Study who had survived a first MI during follow‐up and provided a pre‐MI and at least 1 post‐MI food frequency questionnaire. Adherence to an LCD high in animal sources of protein and fat was associated with higher all‐cause and cardiovascular mortality (hazard ratios of 1.33 [95% CI: 1.06 to 1.65] for all‐cause mortality and 1.51 [95% CI: 1.09 to 2.07] for cardiovascular mortality comparing extreme quintiles). An increase in adherence to an animal‐based LCD prospectively assessed from the pre‐ to post‐MI period was associated with higher all‐cause mortality and cardiovascular mortality (hazard ratios of 1.30 [95% CI: 1.03 to 1.65] for all‐cause mortality and 1.53 [95% CI: 1.10 to 2.13] for cardiovascular mortality comparing extreme quintiles). An increase in adherence to a plant‐based LCD was not associated with lower all‐cause or cardiovascular mortality.
      Conclusions Greater adherence to an LCD high in animal sources of fat and protein was associated with higher all‐cause and cardiovascular mortality post‐MI. We did not find a health benefit from greater adherence to an LCD overall after MI.»

      Kilde: Shanshan Li, Alan Flint, Jennifer K. Pai, John P. Forman, Frank B. Hu, Walter C. Willett, Kathryn M. Rexrode, Kenneth J. Mukamal, Eric B. Rimm: Low-Carbohydrate Diet From Plant or Animal Sources and Mortality Among Myocardial Infarction Survivors. J Am Heart Assoc. 2014; 3: e001169 originally published September 22, 2014 doi: 10.1161/JAHA.114.001169

      Flere nyheter finner du her http://optimaltkosthold.no/nyheter/

    • erdetsunt sier:

      kunne du poste lenke til det du påstår her «Mye mettet fett, og lite karbohydrater er faktisk det som har gitt de mest gunstigste lipidprofiler i senere undersøkelser på dette»?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: