Slanking, proteiner og sultfølelse

Fiber, potein og metthetsfølelse

Fiber, potein og metthetsfølelse

Når du vil ned i vekt, er det viktig å holde sultfølelsen i sjakk. Overlege Jøran Hjelmesæth advarer mot å starte på nye dietter og slankemetoder som er basert på uprøvd forskning:

«Følg rådene til dem som har både vitenskaplig bakgrunn og klinisk erfaring og som ikke har personlige økonomiske interesser i forskjellig typer ”dietter». Les mer på http://m.klikk.no/helse/dinkost/vektkontroll/article820009.ece

Hvilke dietter tenker du på da – og hva slags interesser har de som promoterer diettene? Har de egne klinikker, kurs, utgir bøker osv.? Det at noen er flink til å komme i media o.l. er i seg selv ikke noe galt. Men det er greit å huske det.

Les også:

Fiber og protein er viktig for appetittregulering

Videre sier Hjelmesæth:

«Spis fiberrik mat, langsomme karbohydrater og mer protein fra fisk, fugl og planteriket. For eksempel belgfrukter, bønner og erter. Regelmessig fysisk aktivitet vil også bedre appetittreguleringen din.»

Er du ofte sulten?

Dette sier ernæringsfysiolog og treningsterapaut ved ThemaNutrition, Therese F. Mathisen :

«Grønnsaker fyller magesekk med volum, og gir metthet uten å gi noe særlig energi. Dette vil kunne hjelpe vektreduksjon hvis man er vant til store porsjoner mat som gjerne også er energitett.»

Proteinrike grønnsaker

Synes du at grønnsaker er kjedelig? Lær å lage dressinger med olje, eddik, salt og krydder.  Bruk moden avokado, olivener, solmodne smakstomater, mais o.l. Belgvekster som erter, kikerter, linser og bønner er spesielt rike på protein, aminosyrer, mikroelementer, kalk, jern og vitaminer.

Hva med proteiner? Kikerter er en utmerket kilde både til protein, fiber, B-vitaminer og mikroelementer.

Les også:

Proteinrike matvarer

Det er ikke bare kjøtt, egg og ost som er rike på proteiner. Nøtter, belgvekster og fullkornsprodukter er alle proteinrike matvarer. Se liste over proteinrike matvare

Les mer om kosthold og helse:

Les mer om proteinrik mat, slanking, lavkarbodietter og steinalderkosthold

Reklamer

6 Responses to Slanking, proteiner og sultfølelse

  1. Tilbaketråkk: Lavkarbo øker kolesterolet | Er det sunt?

  2. Tilbaketråkk: Er sjokolade sunt? | Er det sunt?

  3. Tilbaketråkk: Er lavkarbo-dietter og lavkarbo-mat sunt? | Er det sunt?

  4. Tilbaketråkk: Grillmat: Tilbehør, oppskrifter, grillspyd og potetsalat | Er det sunt?

  5. Tilbaketråkk: Grillmat: Tilbehør, potetsalat, grillspyd o.a. oppskrifter | Er det sunt?

  6. Tilbaketråkk: Sunnhetstips i januar | Er det sunt?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: