Sunne vegetar oppskrifter og ernæring – en ny bok «Grøn Glæde»

Vegetarmat gir deg alle ærneringsstoffer

Vegetarmat og ernæring: Du kan trygt bytte ut biff med bønner!

Vegetarmat og vegetar oppskrifter er in!

«De røde bøffer er i mange hjem skiftet ud med røde bønner. Vegetarbrunch, grøntsagslasagne og kikærteburger er blevet mere almindelige retter på menukortet. Denne tendens skyldes, at flere og flere har fået appetit for den vegetariske kogekunst, og man kunne måske ligefrem tale om enbølge af grøntsager, sundhed og dyreetik, som strømmer ind over landet.» Dette sier en nypublisert bok GRØN GLÆDE skrevet av danske ernæringsfysiologer Cecilie Roed Schultz og Kristian Brygger.

Vegetar oppskrifter med info om ernæringsstoffer

Last ned Grønn Glæde – helt gratis, her http://anima.dk/pdf/gr%C3%B8ngl%C3%A6de_web.pdf

Boken inneholder bl.a.:

  • oversikt over ernæringsstoffer i et vanlig dansk kosthold og i et sunt vegansk og vegetarisk kosthold
  • handlelister
  • ukemenyer
  • oversikt over produkter og produktgrupper
  • oppskrifter
  • oversikt over ulike matvarer.

Næringsstoffer i sunn vegetarmat

Sikre deg nok av vitaminer B2, B12, D og kalsium!

Her er et utdrag fra boken, for deg som vil være på den trygge siden når det gjelder inntak av næringsstoffer: «Vælg gerne en vitaminpille med et højt indhold af B-vitaminer og vitamin D (vælg et præparat med D2, da D3 er animalsk) og gerne et par hundrede mg calcium, for at være på den sikre side.

Du kan eksempelvis vælge Spektro VEG fra Solaray, som er fri for animalske produkter og muligvis den mest velegnede multivitaminpille, til vegetarer og veganere, på det danske marked.

Spiser du efter denne bog skal du altså (udover at følge kosten) sikre dig at din sojamælk indeholder omkring 120 mg calcium pr. 100 ml, samt at spise en pille med vitamin D (min. 7,5 mcg, gerne mere) og B12 (10 mcg, gerne mere). Men husker du dette, skal du ikke bekymre dig om andet – i hvert fald ikke din mad!»

Vegetarmat og oppskrifter

Vegetarmat – oppskrifter og ernæring

Vegetarmat er bra ved høyt kolesterol, forebygger hjerteinfarkt og kreft

Mange vegetarprodukter er kolesterolsenkende, f.eks. bygg. Vegetarisk kosthold er fullverdig næringsmessig, og fullkorn, og ikke kjøtt, er den viktigste kilden til jern i norsk kosthold.

Les også:

Advertisements

15 Responses to Sunne vegetar oppskrifter og ernæring – en ny bok «Grøn Glæde»

  1. Tilbaketråkk: Transfett innhold i matvarer i Norge | Er det sunt?

  2. Tilbaketråkk: Mest transfett fra ost, smør og kjøtt, ikke fra margarin | Er det sunt?

  3. Tilbaketråkk: Stekemutagener i kylling, kjøtt, potetgull og fett | Er det sunt?

  4. Tilbaketråkk: Vegetarisk kosthold er fullverdig ernæringsmessig | Er det sunt?

  5. Tilbaketråkk: Helsefordeler ved vegetarisk og vegansk kosthold | Er det sunt?

  6. Tilbaketråkk: Veganske og vegetar oppskrifter og ernæring – nettsider og blogger | Er det sunt?

  7. Tilbaketråkk: Vegetarisk kosthold beskytter mot kreft | Er det sunt?

  8. Tilbaketråkk: Er lavkarbo dietter sunt? | Er det sunt?

  9. Tilbaketråkk: Er mettet fett verre enn planteoljer? | Er det sunt?

  10. Tilbaketråkk: Slanking, proteiner og sultfølelse | Er det sunt?

  11. Tilbaketråkk: Lavkarbo øker kolesterolet | Er det sunt?

  12. Tilbaketråkk: Er sjokolade sunt? | Er det sunt?

  13. Tilbaketråkk: Vegetarmat mot hjerteinfarkt | Er det sunt?

  14. Tilbaketråkk: Miljøgifter i oppdrettslaks er farlig | Er det sunt?

  15. Tilbaketråkk: Kolesterolnivå i blodet, kolesterol i maten og mettet fett | Er det sunt?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: