Er mettet fett verre enn planteoljer?

Mettet fett eller planteolje?

Mettet fett eller planteolje? Kokosfett og rapsolje er en god variasjon

Mettet fett og plantefett – begge kan være usunne

Helsemyndighetene anbefaler å erstatte mettet, animalsk fett med plantefett. Men er plantefettet alltid sunt? Dette er det spesielle med plantefett: Flere typer planteoljer er lite termostabile, dvs. det dannes helseskadelige stoffer, frie radikaler, ved steking og til og med ved oppbevaring av planteoljer ved romtemperatur og ved eksponering for sollys. Også margarin kan inneholde en del av lite sunne nedbrytningsprodukter.

Vil du bruke planteolje til steking, bruk gjerne rapsolje til steking, f.eks. av merket «Odelia», eller olivenolje. Ikke bruk solsikkeolje eller kaldpresset, uraffinert olje.

Omega-6 i planteoljer

Balanse mellom omega-6 og omega-3 er viktig, men det snakkes ikke så mye om. Planteoljer inneholder ikke bare omega-3, men også omega-6. Omega-6 er et proinflammatorisk stoff, dvs. at bidrar til utvikling av ulike betennelsestilstander. Dette er dessverre ikke forsket så mye på, men nok til å konkludere at balansen mellom omega-3 og omega-6 er viktig.

Moderne mennesker i vestlige land får i seg mye mer omega-6 ift. omega-3 enn man gjorde før 1950 tallet. Vi spiser mer bearbeidede planteoljer. Men det er ikke bare planteoljer som forringer omega-balansen. Kylling, egg, melk og grisekjøtt produsert i industrialiserte forhold, dvs. der dyrene aldri slipper ut i sollys og frisk luft, der dyrene aldri får mosjon og der dyrene spiser mye soya og mais, inneholder spesielt mye omega-6.

Oppdrettslaks inneholder mye mer omega-6 enn villaks. Les mer om oppdrettslaks og om omega-6

Et annet problem ved umettet fett, som fiskefett og planteoljer, er harskning.

Balansen mellom omega-6 og omega-3

Dette skriver danske ernæringsfysiologer i boken Grøn Glæde:

  • «Det er vigtigt, at det fedt man indtager, ikke har et alt for højt indhold af n-6, da det forskubber balancen. Derfor er det en god idé at bruge raps- og olivenolie i madlavningen.
  • Mandler, græskarkerner og cashewnødder har et lavt indhold af n-6, så de er gode at spise.
  • Solsikkeolie, vindruekerneolie og mange andre olier, samt sesamfrø og solsikkekerner har til gengæld et meget højt indhold af n-6 fedtsyre, så det bør man ikke få for meget af.
  • Ud over at undgå alt for store mængder n-6, er det nødvendigt at sørge for jævnligt at indtage gode kilder til n-3. Hørfrø og hørfrøolie er gode kilder (hørfrø skal dog knuses med eksempelvis god blender, morter eller peber/ kaffekværn for at sikre, at man kan optage n-3 og hørfrøolie har ikke godt af at blive opvarmet, så den er bedst over salater).
  • Rapsolie og mange nødder (især valnødder) er også på den gode side.»

Last ned boken Grøn Glæde gratis her. Over 100 sider med sunne, grønne oppskrifter og informasjon om ernæring!

Dette skriver Veganhealth.org:

«Minimize Omega-6 Oils

  • Do not prepare food with oils high in omega-6 such as corn, soy, safflower, sunflower, most vegetable oil blends (typically labeled «vegetable oil») and sesame oil. Instead, use low omega-6 oils like olive, avocado, peanut, or canola. Only cook canola under low heat and for short periods.»

Mettet fett til steking

Mettet fett er mye mer termostabil enn de aller fleste planteoljer. Palmefett og kokosfett er unntakene blant plantefett. Palmefett er det mest termostabilde fettet som finnes. Smør er ikke rent mettet fett, og er derfor mindre egnet til steking enn rent melkefett, ghee. Ghee får du kjøpt på innvandrerbutikker. Kokosfett er mye mer tilgjengelig. Kokosfett, i motsetning til smør, er fri for kolesterolet. Er du, som en tredel av befolkningen, kolesterolsensitiv, bør du begrense kolesterolmengde du får i deg via maten

Rapsolje, olivenolje og flytende margarin. Eventuelt smør.

«…det ved høye temperaturer skjer en oksidering/harskning av oljen og det dannes ugunstige stoffer. Bruk oliven- eller rapsolje:

Jo mer flerumettet fett det er i en olje, jo lettere skjer det en oksidering. Olivenolje og rapsolje inneholder mindre flerumettet fett enn for eksempel soyaolje og solsikkeolje, og bør derfor foretrekkes fremfor andre oljer ved steking.»

Les også:

Les mer om kolesterol:

24 Responses to Er mettet fett verre enn planteoljer?

  1. Tilbaketråkk: Er lavkarbo-dietter og lavkarbo-mat sunt? | Er det sunt?

  2. Tilbaketråkk: Slanking, proteiner og sultfølelse | Er det sunt?

  3. Tilbaketråkk: Er sjokolade sunt? | Er det sunt?

  4. Tilbaketråkk: Miljøgifter i oppdrettslaks er farlig | Er det sunt?

  5. Tilbaketråkk: Steinalderkost? Drikk blod og spis insekter! | Er det sunt?

  6. Tilbaketråkk: Lavkarbo øker kolesterolet | Er det sunt?

  7. Tilbaketråkk: Sunne vegetar oppskrifter og ernæring – en ny bok “Grøn Glæde” | Er det sunt?

  8. Tilbaketråkk: Kolesterolverdier – hva er normalt og høyt kolesterol? | Er det sunt?

  9. Tilbaketråkk: Transfett innhold i matvarer i Norge | Er det sunt?

  10. Tilbaketråkk: Kolesterolnivå i blodet, kolesterol i maten og mettet fett | Er det sunt?

  11. Tilbaketråkk: Mye omega-6 og lite omega-3 i kyllingkjøttet | Er det sunt?

  12. Tilbaketråkk: Grillmat: Tilbehør, oppskrifter, grillspyd og potetsalat | Er det sunt?

  13. Tilbaketråkk: Grillmat: Tilbehør, potetsalat, grillspyd o.a. oppskrifter | Er det sunt?

  14. Tilbaketråkk: Proteiner, vitaminer o.a. i vegetarisk kosthold | Er det sunt?

  15. Tilbaketråkk: Vegetarisk kosthold er fullverdig ernæringsmessig | Er det sunt?

  16. Tilbaketråkk: Liste over proteinrik mat | Er det sunt?

  17. Tilbaketråkk: Kylling næringsinnhold | Er det sunt?

  18. Tilbaketråkk: Helsefordeler ved vegetarisk og vegansk kosthold | Er det sunt?

  19. Tilbaketråkk: Veganske og vegetar oppskrifter og ernæring – nettsider og blogger | Er det sunt?

  20. Tilbaketråkk: Vegetarisk kosthold beskytter mot kreft | Er det sunt?

  21. Tilbaketråkk: Leger og ernæringsfysiologer om vegetarisk kosthold | Er det sunt?

  22. Tilbaketråkk: Sunn kyllingoppskrift: Kyllinglår bakt med grønnsaker i folie | Er det sunt?

  23. Tilbaketråkk: Proteinrik mat – kylling eller kikerter? | Er det sunt?

  24. Tilbaketråkk: Sunnhetstips i januar | Er det sunt?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: