Laks ikke så sunt lenger, grunnet miljøgifter

Ikke spis mer enn en til to måltider med laks per uke

Laks er ikke så sunt lenger. Ikke spis mer enn en til to måltider med laks per uke

Laks er nå ikke så sunt lenger som den var tidligere. Etter en velfortjent kritikk av laksebransjen og etter å ha sett nærmere på tidligere advarsler, gikk helsemyndighetene inn for å endre kostholdsrådene om inntak av fisk. Nå skal man ikke spise mer enn to måltider med fet fisk (inkludert laks) per uke. Spesielt barn og unge kvinner ikke skal spise mye fet fisk.

Les også om laks og annen fisk:

Laks er ikke så sunt lenger

Dette skriver Helsedirektoratet på sine nettsider:

«Presisering av kostråd om fisk
​Det anbefales å spise to til tre fiskemåltider i uken, hvorav halvparten bør være fet fisk. Unge kvinner og gravide bør over tid ikke spise mer enn to måltider fet fisk, som laks, ørret, makrell eller sild i uken.
​Fet fisk kan inneholde miljøgifter som kan lagres i kroppen og gå over i morsmelk.»

Fet fisk er ikke så sunt lenger som man tidligere trodd. Frustrerende! Det er lite hyggelig med mat som man kan bare spises en til to ganger per uke. Hovedårsaken til hvorfor helsemyndighetene sier at laks og annen fet fisk er sunt er først og fremst marine omega-3 fettsyrere, DHA og EPA. Å spise fisk er også sunt fordi fisk inneholder vitamin D og jod  Når man spiser fisk, spiser man den istedenfor kjøtt, og unn går dermed de ugunstige helseeffektene til kjøttet  Disse fettsyrene finnes kun i få andre produkter. Algeoljer (f.eks. fra opti3.com) og omega-3 kapsler (kun de som er renset for miljøgifter) inneholder også DHA og EPA.

Istedenfor laks og annen fisk

Fisk inneholder mye næring. Protein, omega-3, vitamin D, jod og selen er de viktigste næringsstoffene i fet fisk. Spiser man mindre fisk, får man i seg mindre av disse næringsstoffene? Ikke nødvendigvis. Det kommer an på hva man spiser isteden. Nøtter, bønner, linser og tofu er noen av produktene man kan få protein fra. For å få i seg nok vitamin D om vinteren, bør man ta tilskudd i form av kapsler eller dråper. Les mer om næringsinnholdet i fisk 

Fisk i moderate mengder er likevel sunt, og spesielt menn over 50 bør ikke engste seg.

Er økologisk laks og villaks sunnere enn oppdrettslaks?

Ja. Økologisk laks, villaks og makrell inneholde neppe mindre organiske miljøgifter enn oppdrettslaks, men det er flere fordeler med makrell og økologisk laks:

  • fravær av kunstige tilsetningsstoffer i fôret
  • høyere innhold av vitamin D
  • høyere innhold av omega-3 fettsyrer
  • lavere innhold av omega-6 fettsyrer
  • økologisk laks, villaks og makrell spiser naturlig. marint fôr, mens oppdrettslaks spiser en god del mais og korn.

Økologisk laks får man kjøpt bl.a. Rema 1000 og ICA! Økologisk produksjon, både av laks, kjøtt og grønnsaker stiller i mye strengere krav til innholdet av ulike tilsetningsstoffer.

Hvordan få i seg Omega-3, EPA og DHA uten fisk

Hva spise istedenfor laks, og hvordan få i seg de marine omega-3 fettsyrene? En del planter inneholder alfalinolensyre, ALA. Alfalinolensyren omdannes til EPA og DHA i menneskekroppen. Udo’s Choice er et lettvint og velsmakende alternativ. Knust linfrø, valnøtter og rapsolje er andre måter å få i seg alfalinolensyre på.

Algeolje Opti3 inneholder både EPA og DHA fiskeoljene

Man kan også få i seg de marine fettsyrene EPA og DHA direkte, ved å spise algeoljetilskudd. Opti3 er et preparat som inneholder både EPA og DHA, utvunnet av alger. På http://www.opti3.com kan du lese mer om algeoljeproduktet. Produsent av algeoljetilskudd Opti3 skriver:

Opti3 – An Innovation in Vegetarian Omega-3 EPA & DHA Nutrition. Our Market-leading Formula contains minimum 600mg total Omega-3, with minimum 200mg EPA and 400mg DHA.

Omega-3: Alfalinolensyre og marine omega-3 EPA og PHA

Mer om omega-3 fettsyrer, ALA, EPA og DHA kan du lese på nettsiden veganhealth.com som drives av kliniske ernæringsfysiologer fra Canada. Les mer om fysiologi av omega-3 på Veganhealth
Advertisements

One Response to Laks ikke så sunt lenger, grunnet miljøgifter

  1. Tilbaketråkk: Hva er galt med lavkarbo? | Er det sunt?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: