Paprika er sunt

Rød-paprika-sunt

Rød paprika er sunt. Rød paprika inneholder spesielt mye vitamin C

Frukt og grønt: Rød paprika

Rød paprika er sunt og har et bra næringsinnhold. Lite kalorier, mye fiber, mye vitamin C, andre antioksidanter og lite stivelse gjør paprika til en supersunn grønnsak. Spesielt økologisk paprika er sunt, fordi den er i praksis fri for plantevernmidler. Vitamin C, samt andre antioksidanter (fytokjemikalier) fra frukt og grønt (spist som frukt og grønt, ikke som kosttilskudd) bidrar til å forebygge sykdommer som bl.a. kreft.

Paprika – næringsinnhold

Rød paprika inneholder enda mer vitamin C enn jordbær og appelsin, hele 140 mg vitamin C per 100 gram paprika. Rød paprika inneholder kun 30 kcal og 1,9 gram fiber per 100 gram paprika. Grillet eller stekt paprika, i tillegg til å være lett, fiberrik og sunn, smaker utrolig godt, litt pikant og gir tilfredstilelse med måltid, noe som gjør det lettere å spise mindre og gå ned i vekt. Rød paprika vokser ikke så godt i Norge, heller ikke om sommeren, selv om den kan gi noen avlinger i hobbyhager.

Økologisk paprika er sunnest

Rød paprika er spesielt rik på antioksidanter – den intense røde fargen tyder på det. Kjøp økologisk paprika. Vitamin C er så viktig for kollagen i huden. Vi mister kollagen som vi blir eldre, så får de næringsstoffene som støtter det, som vitamin C, er et viktig anti-aging triks.

Sunne oppskrifter med paprika

Rå paprika er sunt, men smaker ikke noe særlig godt som rå. Rå paprika kan brukes i alle mulige salater og på brødskiver. Stekt og grillet paprika smaker mye bedre. Paprika kan også tilsettes i gryter, supper, gratenger, wok, taco o.l. under tilberedning.

Hvordan grille paprika?

Grill paprika på grillen eller i ovnen.  I ovn kan du bruke høy temperatur, 200 – 220 grader. Når skinnet begynner å bli litt mørkt (forkullet), da kan du ta paprikaen ut av ovn eller fra grillen.

Dette skriver Veganmisjonen – en oppskriftsblogg om sunn og proteinrik vegetarisk mat:

«Del paprikaen i to på langs, fjern frø og hinner og legg den i en ildfast form med skinnsiden opp. Pensle over litt olje og stek på 225 grader i 25-35 min. Avkjøl, ta av skinnet»

Hvordan spise grillet paprika?

Most med litt olivenolje, salt og pepper, stekt eller grillet paprika kan brukes som dipp eller saus. Grillet eller stekt paprika kan spises bl.a. med pasta, ris og cottage cheese. Grillet paprika kan selvfølgelig brukes i ulike salater.

Paprika inneholder lite stivelse og brukes mye i lavkarbodiettene.

Les om de sunne frukt og grønnsaker

Advertisements

3 Responses to Paprika er sunt

  1. Tilbaketråkk: Squash er sunt | Er det sunt?

  2. Tilbaketråkk: Frukt og grønt er sunt, spesielt om sommeren! | Er det sunt?

  3. Tilbaketråkk: Jordbær er sunt, med få kalorier! | Er det sunt?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: