Kalsium i mat: Sesamfrø og sesampålegg (tahin)

Kalsium finnes, i tillegg til ost og andremeieriprodukter, i mange andre matvarer  som sesamfrø med skall, bønneost (tofu), mandler, beriket soyamelk, mørk sjokolade og grønne grønnsaker.

En supersun kalsiumkilde: Tahin, eller sesampsta, sesampålegg, sesamsmør

En av matvarer som er spesiel kalsiumrike er mørk tahin, eller sesampålegg. Tahin er laget av sesamfrø. Det finnes to typer tahin: Mørk og lys. Møærk tahin er laget av sesamfrø med skall, og har dermed et høyere innhold av kalsium og andre næringsstoffer.

Tahin brukes som pålegg, i matpakker på brødskiven, som ingrediens i sauser, dipp o.a. Tahin er en viktig ingrediens i hummus.

Næringsinnholdet i tahin

Tahin er en god kilde til protein (21 %), jern, zink, umettet fett og fiber. Tahin er laget kun av sesamfrø, med litt salt. Her er noen sunne og viktige næringsstoffer, næringsinnholdet i 100 gram sesamfrø med skall:

  • Enumettede fettsyrer 18,8 gram
  • Flerumettede fettsyrer 21,8 gram
  • Karbohydrat 11,2 gram
  • Kostfiber 11,6 gram
  • Tiamin (vitamin B1) 0,79 mg
  • Kalsium 975 mg
  • Jern 14,6 mg
  • Magnesium 351 mg
  • Zink 7,8 mg
Advertisements

3 Responses to Kalsium i mat: Sesamfrø og sesampålegg (tahin)

  1. Tilbaketråkk: Jernmangel og jernkilder | Er det sunt?

  2. Tilbaketråkk: Jern i mat, jernmangel og kilder til jern | Er det sunt?

  3. Tilbaketråkk: Mest transfett fra ost, smør og kjøtt, ikke fra margarin | Er det sunt?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: