Hva er galt med lavkarbo?

I utgangspunktet er lavkarbokosthold  sunt hvis det kun er snakk om å begrense «kunstige» matvarer med høy glykemisk indeks. Alle er enige i at matvarer som sukker, bakeprodukter med fint mel, leskedrikker med mye tilsatt sukker o.l. ikke er sunt. Disse matvarene har høy glykemisk indeks (GI).

Men går lavkarbo bare ut på å kutte ut karbohydrater med høy GI og erstatte dem med sunne og varierte fettkilder som miks av smør, nøtter, avokado og olivenolje? Nei.

De som spiser og forsvarer lavkarbo går ofte mye lengre enn det. Lavkarboforkjempere kaller lavkarbo for naturlig mat. Er det virkelig slik – er lavkarbomatvarene virkelig naturlige?

Nylig er det også dokumentert at høyt inntakk av bl. egg, kjøtt, ost og andre matvarer med høy PRAL-verdi kan øke risiko for diabetes type to

Derfor er lavkarbo ofte useriøst

Lavkarboforkjempere bannlyser ofte noen grupper produkter – helt uten vitenskapelig dokumentert grunnlag. Produktgruppene lavkarboentusiaster ofte fraråder er:

  • Rotgrønnsaker som gulrøtter, kålrot o.a.
  • Belgvekster som erter, kikerter, linser, bønner og peanøtter
  • Frukt som bananer, pærer, sharon o.a.
  • Soyaprodukter

Argumentene mot å spise bønner, frukt og gulrøtter holder ikke mål. Rotgrønnsaker inneholder stivelse, belgvekster inneholder antinæringsstoffer og frukt har høy GI. Soya inneholder østrogenhermere. Og hva så? Utallige studier viser at inntak av bønner, soya, rotgrønnsaker og frukt forebygger bl.a. hjerte- og karsykdommer og diabetes. Disse matvarene brukes spesielt mye i middelhavskostholdet. Røtter, frukt og erter har mennesker spist så lenge mennesker har eksistert.

Derfor kan lavkarbo være farlig

Lavkarboforkjempere fraråder ikke å spise matvarer som er/kan være helseskadelige:

  • Bearbeider kjøtt, både rødt og hvitt, som alle typer kjøttpålegg fra butikk, pølser, kjøttkaker og ganske mange andre ferdigprodukter av kjøtt øker risiko for tykktarmskreft selv i små mengder
  • Rødt kjøtt øker risiko for kreft i tykktarm hvis man spiser mer enn 500 gram rødt kjøtt per uke
  • Stekt og grillet kjøtt er også en risikofaktor for kreft
  • Egg øker risiko for hjerte- og karsykdommer hos pasienter med diabetes
  • Det er ukjent om inntak av mer enn ett egg per dag er uten helserisiko.

Derfor er lavkarbo ofte ikke naturlig

Lavkarboforkjempere sier at lavkarbo er naturlig mat. Neppe! La oss se hvordan matvarer som fisk, kylling, egg, svinekjøtt og storfekjøtt produseres:

  • Oppdrettslaks (unntatt økologisk lak) spiser 50% korn og mais, med ulike fôrtilsetningsstoffer. Nei, det står ikke «oppdrettslaks» på innpakningen – all laks er fra oppdrett, bortsett fra når det står «villfanget»
  • Sommer 2013 kom Helsedirektoratet med presisering om kostrådet om fisk. Grunnet store mengder miljøgifter i fet fisk blir unge kvinner advart mot å spise fet fisk mer enn to ganger per uke.
  • Kyllinger og kalkuner spiser svært unaturlig. De spiser kraftfôr, noe som er miks av soyamel, mais og annet korn (neppe spelt – men «ny» hvete). I tillegg spiser de antibiotikumet Narasin, for at de ikke skal dø grunnet det høye smittepresset i deres unaturlige miljø
  • Kuer spiser mer enn halvparten kraftfôr, dvs. miks av soya og bl.a. hvete, og omtrent 30 % er høy og grass
  • Griser spiser nesten utelukkende kraftfôr, og da er det mest korn (inkludert hvete, ja!)
  • Dagens husdyr lever i et unaturlig miljø med svært lite naturlig sollys og mosjon, og har både annerledes stoffskifte og mye større prosent fett i kjøttet.

Store mengder kjøtt, fisk og egg er neppe naturlig

For de fleste av oss er det ikke naturlig å spise store mengder kjøtt, og kjøttet og fisken vi har tilgang på i dag er i all hovedsak jordbruksprodukter. Selv ikke villfanget fisk er upåvirket av industrisamfunnet.

Vårt arvemateriale har også tilpasset seg jordbruk ved f.eks. at mange mennesker i nordlige områder er i stand til å fordøye melkesukker i voksen alder. Det er derfor vanskelig å konkludere med at kostholdet til steinaldermennesket er det optimalet for dagens mennesker.

Et annet problem er at vi ikke vet hva som er et naturlig kosthold for mennesket. Det ikke er så godt å vite hva kostholdet til steinaldermennesket var.  Uansett kan steinaldermenneskets kosthold være preget av å velge det som er tilgjengelig og gir mest kalorier (overlevelsestrategi), heller enn hva som er sunnest. Homo sapiens i steinalderen hadde også en helt annen livsstil og kaloriforbruk enn det vi har i dag.

Noe er bra med lavkarbo likevel

Det er nylig dokumentert at mettet fett ikke er så «farlig» som man tidligere hadde trodd. Å erstatte mettet fett med sukker, fine bakevarer og andre matvarer tilsatt sukket er ikke noen god ide. Lavkarbotilhengere minner oss på at bearbeidet mat ikke er best, og at omega-6 fettsyrer bør man være forsiktig med. Lavkarbodiett kan utvilsomt være sunt, hvis den ligner middelhavskostholdet, dvs. med innslag av bønner, erter, rotgrønnsaker og frukt. Statens ernæringsråd skriver (side 69 i Kostrådene) bl.a. at middelhavskosthold er gunstigere enn lavkarbokosthold med mye animalske matvarer:

«Et kosthold som har lav glykemisk indeks eller glykemisk belastning kan være overlappende med et kosthold som er rikt på kostfiber, og et kosthold med mye grønnsaker og fullkornsprodukter. Et kosthold som har lav glykemisk i ndeks eller glykemisk belastning kan også være basert på mye animalske matvarer. I en studie av Fung og medarbeidere (85 168 kvinner og 44 548 menn som ble fulgt over 26 år) fant man at lav-karbohydratkosthold basert på animalske matvarer var assosiert med økt total dødelighet, mens grønnsaksbasert lav-karbohydrat kosthold var assosiert med redusert dødelighet (15). Sjögren og medarbeidere fant også at lav-karbohydrat kosthold øker risiko for total dødelighet sammenlignet med et middelhavskosthold blant eldre svenske menn (16)»

Feigt av lavkarbotilhengerne

Men når lavkarbotilhengerne snakker om «naturlig» mat, er de dessverre svært lite presise og vage om at man bør kutte ut bearbeidet kjøtt, spise mindre rødt kjøtt, være forsiktig med egg og begrense steking og grilling av kjøtt og fisk. Noen anbefaler til og med å spie bacon. Bacon er noe ut av det verste man kan spise, fordi dette er bearbeidet kjøtt med det høyeste potensialet til å fremkalle kreft. Bacon er både tilsatt salt, nitritt og er røkt – dermed er alle faktorene for økt risiko for tykktarmskreft tilstede.

Hvorfor er lavkarbotilhengere så vage når det gjelder kjøtt, industrikylling og egg? Kanskje fordi det blir vanskelig å selge en halvvegetarisk lavkarbodiett bestående av nøtter, grønnsaker, cottage cheese og kokt hønsekjøtt?

Nyttige sitater og kilder:

WCRF om bearbeidet kjøtt:

  • Even eating a small amount of processed meat on a regular basis increases our bowel cancer risk.
  • Processed meat may increase our chances of developing bowel cancer because it can contain several cancer-causing substances.
  • Most processed meat is made from red meat but sausages, ‘bacon’ and processed sandwich meat (such as turkey slices) made from poultry are also best avoided until we know more.

En meta-analyse, en kunnskapsoppsummering som er publisert i British Medical Journal  hevder at inntak av så lite som mindre enn et egg om dagen øker risikoen for å utvikle hjerte- og karsykdom hos diabetikere. For friske var det trygt å spise opp til ett egg om dagen, mens det er usikkert om det er trygt med større mengder egg.

Advertisements

6 Responses to Hva er galt med lavkarbo?

  1. Dette er det største vrøvl jeg har lest!
    Lavkarboforkjempere er aldeles ingen homogen gruppe, du har rett i en ting de fleste av oss er ikke enige i de ofisielle kostråd,
    Forskningen på rødt kjøtt osv er jo fuskeforskning, Rødt kjøtt er naturlig mat som vi mennesker har spist i millioner av år..Den forskningen som ble gjort var av bl a mange blandingsprodukter so vi jo vet er full av mel, holdbarhetsmidler, glutamat og nitrit.
    Vi som spiser lavkarbo (LCHF) går inn for naturlig mat, helst økologisk. Vi spiser ikke mye blandingsprodukter som er regnet som søppelmat.Mange av oss er flittige kunder hos Grøstad, mathallen, spiser viltkjøtt og vill fisk. og kjøper mye mat rett fra den økologiske gården.

    En som er overvektig, diabetiker med hjerteproblemer bør være restriktiv med inntak av stivelsesrike grønnsaker spesielt den første tiden, når han/hun har oppnådd gode resultater kan han slippe på med mere rotgrønnsaker (det finnes imidlertid mange andre rotgrønnsaker han kan spise f.eks Knutekål,og sellerirot ) Til og med litt frukt spiser vi som har forbedret helsen.
    De som kun har små plager eller bytter kosthold som forebyggende for sykdom trenger ikke være så strenge. Det viktigste er å erstatte karbohydratene med sunt naturlig fett, Karbohydrater, spesielt brød, hvete og andre kornprodukter anser vi som særs viktig.å holde oss unna da det er ny «mat» som våre gener ikke har rukket å tolerere.
    Jeg kjenner ikke din agenda men har en mistanke om at du enten er en mislykket sukkeravhengig lavkarbodebutant,eller har økonomiske eller prestisjemessige grunner til å advare mot et kosthold som har reddet helsen til 2.5 millioner skandinaver siste årene.
    Om din agenda er å skremme folk vekk fra et kosthold som redder helsen og livet til mange. var det et godt forsøk.Håper du har god samvittighet.
    Hilsen en som reddet livet på LCHF (lavkarbo)

    • erdetsunt says:

      Takk for en grundig kommentar!

      Du sier «Forskningen på rødt kjøtt osv er jo fuskeforskning». WCRF er verdens ledende organisasjon innen kreftforskning. Både rødt kjøtt (i mengden over 500 gram per uke) og bearbeidet kjøtt (selv i veldig små mengder) øker risiko for tykktarmskreft. Dette er godt dokumentert. Å benekte det er ikke noe annet enn dumt.

      Hvor naturlig kjøtt er er et spørsmål i seg selv. Kjøttet vi har i dag skiller seg fra kjøttet ville dyr spiste før miljøforurensningen vi har i dag. Dagens husdyr får lite mosjon og mye kraftfôr, med eneste unntak – «vintersauer». Også økologiske husdyr spiser mye kraftfôr, selv om Grøstad gris er nok noe ut av det beste man kan få i dag. Hvor mange mennesker/lavkarbospisere har råd til det? Og hvor mange prosent av kjøttproduksjon utgjør økologisk produksjon? Vet du det? De fleste som går på lavkarbo spiser nok industrimat som f.eks. grillet industrikylling og omega-6 egg.

      Vilt kjøtt – hvor mye miljøforurenset er det? Men det sannsynligvis bedre enn industrikylling.

      Hva slags laks spiser du? Bare økologisk? Oppdrettslaks fôres med korn og mais.

      Ja, overveksige kan fint spise lavkarbo når de vil ned i vekt, her er det ikke noe tvil om. Sveriges myndigheter anbefaler en form for lavkarbo, men det handler ikke om å utelukke f.eks. bønner og erter. Spiser du og andre lavkarbospisere mye bønner?

      Egg er spesielt skadelig for dem som har diabetes. Er det noen som fortalte deg det? De burde i hvert fall ha dårlig samvittighet hvis de ikke har gjort det.

      ErDetSunt er ikke «enten er en mislykket sukkeravhengig lavkarbodebutant,eller har økonomiske eller prestisjemessige grunner til å advare mot» lavkarbo. ErDetSunt vil advare mot de potensielle farene ved å spise for mye av de helseskadelige produktene og mot de dårlig dokumenterte diettene. Det er de som sier at «Forskningen på rødt kjøtt osv er jo fuskeforskning» og gir grønt lys til store mengder egg, samt advarer mot frukt, grønnsaker og belgvekster (unntatt en veldig kortvarig periode når man slanker seg) som burde ha dårlig samvittighet.

      Middelhavskosthold er regnet som verdens sunneste kosthold, med godt dokumenterte positive helsefremmende virkninger, og ErDetSunt anbefaler på det sterkeste å følge middelhavskosthold istedenfor lavkarbo med mye egg, kjøtt og null belgvekster.

  2. Leste du ikke konklusjonen i rapporten?

    CONCLUSIONS:

    Higher consumption of eggs (up to one egg per day) is not associated with increased risk of coronary heart disease or stroke.

    The increased risk of coronary heart disease among diabetic patients and reduced risk of hemorrhagic stroke associated with higher egg consumption in subgroup analyses warrant further studies.

    • erdetsunt says:

      Forstår ikke helt hva du mener med spørsmålet ditt.

      «Higher consumption» betyr opp til sju egg per uke, altså ikke mer enn det.

      «up to one egg per day» betyr at man ikke vet hva skjer hvis man spiser mer enn sju egg per uke. Dermed bør man være forsiktig.

      «The increased risk of coronary heart disease among diabetic patients and reduced risk of hemorrhagic stroke associated with higher egg consumption in subgroup analyses warrant further studies.»

      «warrant further studies» – vitenskap står ikke stille, og det hadde vært rart hvis man hadde sagt «her trengs det ikke videre forskning». Inntil videre bør diabetespasienter være ekstra forsiktige med egg. Det er ikke den eneste studien som viser at egg kan være helseskadelig.

  3. Tilbaketråkk: Sunnhetstips i januar | Er det sunt?

  4. Marte says:

    HERREGUD LAVKARBO GJØR DEG FEIT!! DETTE ER FULSTENDIG GALSKAP!! https://www.youtube.com/watch?v=oSOuOv4AY10

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: