Send kolesterolet ned i kjelleren!

Reduser kolesterlet ditt!

Reduser kolesterlet ditt! Kutt ned på animalske produkter og spis mer fullkorn, grønnsaker og bønner

Har du fått påvist høyt kolesterol, og legen har sagt at du har økt risiko for å utvikle hjerte- og karsykdom? Har du ikke fått helt klare råd på hva du bør spise og hva du ikke bør spise? Her får du en bombesikker oppskrift på hvordan du sender kolesterolet ditt rett i kjelleren!
Gå ned i vekt, kutt ut kjøtt, og spesielt kylling, egg og fete meieriprodukter fra kosten, og spis minst en kilo grønnsaker og halvt kilo frukt om dagen! Og gjerne trim. Røyker du, slutt med det!

Les også: Mettet fett og animalsk fett øker risiko for brystkreft

Det er godt dokumentert at veganere (de som ikke spiser noenting animalsk) har kolesterolverdier som er en størrelsesorden lavere enn altetere. Du klarer neppe å bli veganer på heltid, men vil du få sunnere kolesterolverdier, kan du lærer deg noen smarte grep. Les hvordan du kan erstatte kylling, kjøtt, kjøttdeig, egg og fete meieriprodukter med sunne, plantebaserte alternativer. Les mer om helsefordeler ved vegansk og vegetarisk kosthold her

  1. Ut med kylling, inn med quorn og kikerter! Kylling er den type kjøtt som inneholder mest kolesterol. Kylling inneholder i tillegg en del omega-6 fettsyrer, noe som kan spille en rolle i utvikling av åreforkalkninger. Les om kylling og kolesterol her
  2. Ut med kjøttdeig – inn med moste bønner! Erstatt i hvert fall halvparten av kjøttdeig du spiser med bønnemos. Les mer om bønner her Kjøttdeg inneholder en god del fett og litt salt. Selv om saltmengden ikke er stor, kan det likevel spille en rolle i utvikling av hjerte- og karsykdommer, siden kjøttdeig med salt er bearbeidet kjøtt. Les også: Kylling eller kikerter
  3. Ut med kjøttpålegg – inn med mandelsmør, avokado og sesamsmør! Innfør totalforbud mot alt kjøttpålegg og pølser fra butikk i kjøleskapet ditt. Det er godt dokumentert at bearbeidet kjøtt øker risiko for hjerte- og karsykdommer, ikke bare for tykktarmskreft. Dette gjelder både røst kjøtt og hvitt kjøtt. Høye kolesterolverdier er en risikofaktor for å utvikle hjerte- og karsykdom, derfor har du ikke behov for andre risikofaktorer.
  4. Ut med egg og brødskiver – inn med deilig økologisk havregryn til frokost! Havregryn er et lite bearbeidet kornprodukt, som er i tillegg uten salt og gluten fra naturens side (havregryn kan dog få noe gluten fra hvete, bygg og rug under bearbeiding der matvarene produseres. De som har cøliaki bør velge havregryn der det står «grutenfritt» på pakningen). Havregryn inneholder fiber, noe som kan reduserer kolesterolnivået i blodet. Egg er den mest kolesterolrike matvaren i kosten, og hos omtrent en tredjedel av oss kan kolesterolet i kosten øke kolesterolverdier i blodet. Les mer om egg og kolesterolsensitivitet
  5. Ut med melk, inn med fersk soyamelk! Fet melk kunne være sunn hvis melken ikke hadde vært homogenisert og pasterisert. Disse prosessene ødelegger fettboblene i melken. Soyamelk som er varmebehandlet på høye temperaturer er ikke helt optimal heller (så lenge du ikke er veganer), velg derfor fersk soyamelk, noe du finner på større, velassorterte matvarebutiker som f.eks. Meny. Eller lag soyamelk selv (skaff deg en soyamelkemaskin).
  6. Inn med grønnsaker! Bak, damp, stek, putt i mikro eller spis dem rå! Du kan lett få i deg en kilo grønsaker om dagen. Les mer her hvordan få i seg masse sunne grønnsaker i løpet av dagen!
  7. Ut med ferdig dressing – lag dressingen selv! God dressing er spesielt viktig når du vil spise mer grønnsaker. Den beste og sunneste dressingen lager du selv. Ferdigdressinger fra butikk inneholder ukontrollert mye salt, usikker type fett og andre rare stoffer. Men det er raskt og enkelt å lage dressingen selv! Balsamicoreddik og god rapsolje eller olivenolje, ev. avokadoolje blandet i forholdet en til fire gir god smak.
  8. Ut med smør, inn med god olivenolje, rapsolje, olivenpate og avokado! Høyt inntak av mettet fett kan øke kolesterolet, i enda høyere grad enn høyt inntak av kolesterolet med kosten. I Spania spiser man brød med olivenoje og tomatpure (tomatpate), og man har vanskelig for å forstå hvorfor nordeuropeere bare vil ha smør på brødskiven! Kost på deg en god flaske olivenolje (fra en gresk forretning, ikke fra supermarked) – og kjenn forskjellen!

Les også: Kolesterol, kosthold og helse

Vekt

Å gå ned i vekt er kanskje det viktigste du kan gjøre for å redusere kolesterolverdiene dine, hvis du er overvektig. Hvordan gå ned i vekt? Les mer her

Reklamer

7 Responses to Send kolesterolet ned i kjelleren!

  1. Ingrid says:

    Hvorfor økologisk havregryn? Er det bevist at vanlig havregryn er ugunstig for kolesterolet?

    • erdetsunt says:

      Det er ikke bevist at vanlig havregryn er ugunstig for kolesterolet. Men all økologisk mat er gunstigere for helsen, i hvert fall i langtidsperspektiv – ut ifra føre-var pronsippet

      • Astrid Sæther says:

        For noe tull. Min far spiste dungevis med med meierismør, og 2 stekte egg hver eneste kveld.
        Kolesterolnivået hans var kjempefint, og han ble en gammel mann. – IINGEN skal få meg til å spise kylling; bare tenk på den ekle måten de vokser opp på – oppdrettskylling, æsj.
        – Og du skal spise veldig mye kylling for å få i deg like mye jern som f.eks. fra storfekjøtt.
        – Jeg har hatt høyt kolesterolnivå siden jeg begynte å få det målt i 1987. I 1990 la jeg om kostholdet drastisk for å få et mer gunstig kolesterolnivå; jeg kuttet ut meierismør, ost, h-melk, egg , røyk … i 6 mndr.; alt etter råd fra legen min. Kolesterolnivået gikk OPP ….
        Min mor levde «sunt», hmen det hjalp ikke på hennes kolsterolnivå. – Først nå er mitt kolesterolnivå kommet ned på 6,2 (var oppe i 8,9); og det i løpet av veldig kort tid. – Jeg har hele tiden spist smør (ekte), feite oster, oksekjøtt, fisk, endel grønnsaker, lite frukt, har drukket lettmelk, spist rømme o.s.v. o.s.v. Jeg har i 2-3 mndr. tatt et nyoppdaget vitamin ; og det er den eneste forandringen jeg har gjort – jeg sier ikke mer.

      • erdetsunt says:

        Astrid, det er flere faktorer som påvirker kolesterolnivået, og vekt er en av de viktigste av dem. Det hadde også vært interessant å se på hele kostholdet ditt før og etter du innførte store mengder av det du sier.

  2. erdetsunt says:

    Det er godt dokumentert at de som ikke spiser animalske produkter i gjennomsnittet har signifikant lavere kolesteroverdier enn befolkningen for øvrig http://optimaltkosthold.no/helse/kolesterol/

  3. Jan says:

    Havregryn er IKKE glutenfritt, bortsett fra det havregrynet som det står klart på pakken at det er glutenfritt. Det glutnfrie havregrynet behandles etter bestemte regler for å sikre at det forblir glutenfritt helt fra åkeren til kjøper, ett reglement som vanlig havregryn ikke må følge. Det er ikke lite uansvarlig å bryte av seg av alt havregryn er glutenfritt, for da kan man gjøre de med cøliaki alvorlig syk om man ikke har forsikret seg om at det faktisk ER glutenfritt havregryn man serverer.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: