Er egg sunt?

Egg – sunt eller usunt? Tidligere frarådet helsemyndighetene å spise mer enn to egg per uka. Nå ber myndighetene oss om å ikke øke inntaket av egg. Hvorfor? Næringsinnholdet i egg er solidt, men næringsinnholdet alene betyr ikke at alle kan spise mye egg. Egg kan være helsefarlig for mange av oss!

Næringsinnholdet i egg

Næringsinnholdet i egg er bra. Egg har et høyt innhold av mange ulike næringsstoffer. Egg er rike på protein og vitaminer A, B og jern. Men næringsinnholdet veier ikke opp for de usunne stoffene, nemlig omega-6 og kolesterol. Steker man egg i smør, blir det også en del mettet fett, noe som bidrar til å øke kolesterolet. Sjekk næringsinnholdet i egg, både per 100 gram egg, i ett egg, i eggeplomme og i eggehvite

Egg er ikke sunt for alle

Den siste tiden kom det flere studier som viser at egg ikke er så farlig som man trodde før. Næringsinnholdet i egg gjør at egg er en god og billig kilde til flere næringsstoffer. Men helsemyndighetene ber oss fortsatt om å ikke øke inntaket av egg. En tredel av oss er nemlig kolesterolsensitive og kan få skade av å spise mye egg. Kolesterolsensitivitet betyr at kolesterolnivået i blodet hos kolesterolsensitive personer øker når de spiser mye mat som egg, smør og kyllingkjøtt

Egg har et spesielt høyt innhold av kolesterol. Eggeplomme har størst innhold av kolesterol av alle matvarer. Per 100 gram eggeplomme er det hele 1200 mg kolesterol. Dette er mellom fem og seks ganger mer kolesterol enn meierismør (219 mg kolesterol i 100 gram smær). Eggeplomme er svært næringsrik, og næringsinnholdet i egg er solidt. Dermed er egg, sammen med smør, den største kilden for kolesterol i norsk kosthold. Men hvor farlig og hvor usunt er kolesterolet som vi får i oss via maten?

Dette sier matportalen.no om kolesterol i maten:

«Det er en sammenheng mellom inntaket av kolesterol fra kosten og nivået av kolesterol i blodet. Kolesterolnivået i blodet er en viktig risikofaktor for utvikling av hjertesykdom. Derfor anbefaler en del helsemyndigheter begrensning i inntaket av kolesterol.»

Hvem bør være forsiktig med egg?

Rådet om å ikke øke inntaket av egg er basert på et stort og solidt faglig og vitenskapelig grunnlagg, i motsetning til ulike enkelte studier. Du bør ikke spise egg regelmessig hvis du har:

  • Høyt kolesterol og / eller
  • risiko for hjerte- og karsykdommer
  • hjerte- og karsykdommer.

Både helsemyndighetene, mange vitenskapelige studier og spesialister er enige om det. Til tross for at noen studier viser at egg ikke er så usunt som man tidligere hadde trodd, kan det være lurt å være forsiktig.

Kunnskap er ikke en enkel studie som viser resultatene man ønsker. Kunnskap er når resultater fra mange ulike studier peker i samme retning.

Istedenfor egg

Hvordan få i seg alle de næringsstoffene som finnes i egg hvis man spiser lite egg? Du kan få i deg alle de samme næringsstoffene med annen mat. Til og med veganere kan få i seg alle de nødvendige næringsstoffene, selv om de verken spiser egg, kjøtt, melk eller fisk. Les hvordan bake og lage mat uten egg, samt hvordan få i seg protein og vitaminer uten egg

Egg er usunt ved diabetes

Har du diabetes, er egg helseskadelig for deg, til tross for næringsinnholdet. Dette viser en  studie, meta-analyse, publisert i British Medical Journal i januar 2013  Har du diabetes, er du spesielt utsatt for hjerte- og karsykdom. Studien har påvist at hvis du har diabetes og spiser mye egg, øker din risiko for å utvikle hjerte- og karsykdom betraktelig. “CONCLUSIONS: Higher consumption of eggs (up to one egg per day) is not associated with increased risk of coronary heart disease or stroke. The increased risk of coronary heart disease among diabetic patients and reduced risk of hemorrhagic stroke associated with higher egg consumption in subgroup analyses warrant further studies.”

Under ett egg per dag var trygt for ikke-diabetikere. Risikoen for hjerneslag med blødning (“hemorrhagic stroke”) var lavere, men ikke risiko for iskemisk hjerneslag (iskemisk hjerneslag, dvs. hjerneslag uten blødning, er mye vanligere enn hjerneslag med blødning. Les videre om egg og diabetes

Egg kan også redusere opptaket av jern fra tarmen. Les mer om jernopptaket her

Mål kolesterolet og spør fastlegen om egg

Videre sier matportalen.no: «Det er store individuelle forskjeller på hvor effektivt kolesterol blir tatt opp fra tarmen og hvordan kolesterol i maten påvirker kolesterolnivået i blodet Hos noen øker kolesterolnivået kraftig når de får i seg mye kolesterol gjennom mat, mens det for andre har tilnærmet ingen betydning. Derfor er det vanskelig å gi noen konkret anbefaling.

De som har høyt kolesterolnivå i blodet og høy risiko for å utvikle hjertesykdom, bør diskutere med sin lege om de bør begrense inntaket av egg.» Les om egg og kolesterol

Egg, hønsemat og omega 6

En annen risikofaktor ved egg er omega-6 fettsyren, som omdannes til arakidonsyre i kroppen. Innholdet av omega 6 er høyere hos «industrielle» burhøns, dvs. hos høner som lever inne, som ikke får mosjon og som spiser kraftfôr bestående av mais og soya. I Norge lever omtrent halvparten av høner i bur (såkalte miljøbur). Frittgående høner får litt mer mosjon, men disse verken lever eller spiser spesielt sunt, de heller.

Altfor mye omega-6 er ugunstig mtp. kroppens «betennelsesberedskap», bl.a. i blodårene. Dermed øker fare for kreft, hjerte- og karsykdommer og ev. en del andre sykdommer. Les mer om omega-6 i fjørfeprodukter

Velg økologiske egg, grunnet omega-3

Økologiske egg, samt meieriprodukter og kjøtt, samt vilt, har dermed en mye mer gunstig balanse mellom omega-3 og omega-6. Les mer om hvorfor økologiske egg er sunnere på Mojomagasin

Hva spise istedenfor egg

Det er mye annet man kan spise istedenfor egg. Næringsstoffer i egg er ikke uerstattelige. Prøv noe nytt, lær nye oppskrifter. Tofurøre kan smake som omelett. Her finner du tips til hvordan bake uten egg, lage kaker uten egg samt oversikt over nettsider med flere oppskrifter uten egg

Bak uten egg! Kaker, muffins og boller kan fint bakes uten egg. Bruk kikertmel, No Egg og annet isteden. Du kjenner det ikke på smaken, men du bli kvitt det hjertefarlige kolesterolet, det kaloririke fettet og de ugunstige omega-6 fettsyrene.

Les også om egg

Reklamer

7 Responses to Er egg sunt?

  1. Tilbaketråkk: Proteinrik mat – kylling eller kikerter? | Er det sunt?

  2. Tilbaketråkk: Hva er galt med lavkarbo? | Er det sunt?

  3. Tilbaketråkk: Egg øker risiko for diabetes | Er det sunt?

  4. Tilbaketråkk: Sunnhetstips i januar | Er det sunt?

  5. Tilbaketråkk: Kast kjøtt, egg og smør i søppel! ;-) | Er det sunt?

  6. Tilbaketråkk: Send kolesterolet ned i kjelleren! | Er det sunt?

  7. Marte says:

    https://www.youtube.com/watch?v=JTfvdypnAgg HØNSE MENSEN ER IKKE SUNT IKKE TRO PÅ DETTE FORBANNA TULLET HER!! IKKE BLI LURT! de som står bak egg industrien, samme med kjøtt og melk industrien vil at du skal tro på deres løgner fordi det tjener de penger på!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: