Egg og kolesterol

Kolesterol-egg-kolesterolnivået

Kolesterol fra egg øker kolesterolnivået i blodet hos en tredel av oss

Eggeplomme har størst innhold av kolesterol ut av alle matvarer. Kolesterol fra egg øker kolesterolnivået i blodet hos en tredel av oss. Å spise mye egg kan også være helseskadelig for pasienter med diabetes og åreforkalkninger. Helsemyndighetene ber oss fortsatt om å være forsiktige med egg. Egg, sammen med smør, er den største kolesterolkilden i norsk kosthold. Men hvor usunt er kolesterolet som vi får i oss via maten?

Egg har et høyt kolesterolinnhold

Egg har et spesielt høyt innhold av kolesterol. Per 100 gram eggeplomme er det hele 1200 mg kolesterol. Dette er mellom fem og seks ganger mer kolesterol enn i meierismør (219 mg kolesterol i 100 gram smær). Dermed er egg, sammen med smør, den største kilden for kolesterol i norsk kosthold. Men hvor farlig og hvor usunt er kolesterolet som vi får i oss via maten?

Egg og kolesterolsensivitet

Den siste tiden kom det flere studier som viser at egg ikke er så farlig som man trodde før. Til tross for næringsinnholdet, ber helsemyndighetene fortsatt om at vi ikke spiser mer egg. Hvorfor? En tredel av oss er nemlig kolesterolsensitive og kan få økt kolesterolnivået i blodet av å spise mye egg. Kolesterolsensitivitet betyr at kolesterolnivået i blodet hos kolesterolsensitive personer øker når de spiser mye mat som egg, smør og kyllingkjøtt

Egg, kolesterol, diabetes og hjerte- og karsykdommer

Pasienter med diabetes og hjerte- og karsykdommer, samt de som har høyt kolesterol og høy risiko for å utvikle hjerte- og karsykdommer, bør ikke spise mer enn to egg per uke.

Hvem bør spise mindre egg?

Både helsemyndighetene, mange vitenskapelige studier og spesialister advarer mot eggspising hvis du har:

  • Høyt kolesterol og / eller
  • risiko for hjerte- og karsykdommer
  • diabetes

Den offentlige helsenettsiden Matportalen.no sier følgende om egg og høyt kolesterol:

«De som har høyt kolesterolnivå i blodet og høy risiko for å utvikle hjertesykdom, bør diskutere med sin lege om de bør begrense inntaket av egg.»

Les også:

Kolesterolsensitivitet hos en tredel av oss

En tredel av oss er kolesterolsensitive. De som er kolesterolsensitive får høyere kolesterol i blodet hvis de spiser mye egg og annen mat rik på kolesterol, som lever, kyllingkjøtt, meierismør og and.

Dette sier matportalen.no om kolesterol i maten:

«Det er en sammenheng mellom inntaket av kolesterol fra kosten og nivået av kolesterol i blodet. Kolesterolnivået i blodet er en viktig risikofaktor for utvikling av hjertesykdom. Derfor anbefaler en del helsemyndigheter begrensning i inntaket av kolesterol.»

Førsteamanuensis i ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo og overlege ved Lipidklinikken, Rikshospitalet, Kjetil Retterstøl er Norges fremste spesialist på hyperlipidemi (høyt kolesterol i blodet).

Retterstøl sier følgende om egg og kolesterolsensitivitet til forkning.no:

«Det finnes ingen god test for lett å finne ut av om du er responder eller nonresponder, men man kan være responder uten å vite om det. (…) Den eneste metoden du og jeg kan bruke for å finne ut om vi er respondere eller nonrespondere på kolesterol, er å ta en kolesterolprøve hos legen, dra hjem og spise mye egg i noen uker, for så å ta nok en prøve for å se om eggeplommeinntaket har gjort utslag på kolesterolnivået.»

Flere studieresultater peker alle i samme retning og viser sammenheng mellom egg, sykdom og dødelighet

Les også:

Ikke alle bør spise mindre egg

Siden det ikke er 100 % av befolkningen som kan få problemer av å spise mye egg, vil ikke helsemyndighetene angi konkret mengde egg vi kan spise «trygt». Isteden ber helsemyndighetene oss isteden om å ikke spise mer egg.

Les også om egg

Reklamer

4 Responses to Egg og kolesterol

  1. He he dette er vrøvl. Smør og egg er noen av de aller beste matvarene man kan spise for å bli frisk fra diabetes, og ikke minst forebygge metabolsk syndrom som gir diabetes.

    • erdetsunt says:

      Dessverre. Dette er trist. Har du diabetes, er egg helseskadelig for deg, til tross for næringsinnholdet. Dette viser en studie, meta-analyse, publisert i British Medical Journal i januar 2013. Har du diabetes, er du spesielt utsatt for hjerte- og karsykdom. Studien har påvist at hvis du har diabetes og spiser mye egg, øker din risiko for å utvikle hjerte- og karsykdom betraktelig. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23295181

      Under ett egg per dag var trygt for ikke-diabetikere, dvs. mindre enn sju egg per uke. Men man kan ikke si noe om mer enn sju egg per UKE er ok

  2. Tilbaketråkk: Egg øker risiko for diabetes | Er det sunt?

  3. Tilbaketråkk: Send kolesterolet ned i kjelleren! | Er det sunt?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: