Uten egg

Her finner du mange tips til hvordan lage mat og bake uten egg – dette er fullt mulig. Kikertmel, eddik, banan, linfrø, No Egg er noen eksempler på hva man kan erstatte egg med. Det er flere grunner å spise mindre egg, bake uten egg eller lage mat uten egg: Allergi, kolesterol, etikk o.l. Man kan lage god og sunn mat uten egg og samtidig få i seg alle de nødvendige næringsstoffene.

Les også om egg:

Bake uten egg

Hvorfor trenger man egg når man baker? Egg består av eggeplomme og eggehvite. Eggeplomme og eggehvite har helt ulike egenskaper: Eggehvtite er bindemiddel, mens eggeplomme er smuldremiddel, eller antiklumpingsmiddel, takket være det høye lesitininnholdet. Begge disse egenskapene kan erstattes av andre ingredienser.

Eggeplommens bindeegenskaper kan fint erstattes av bl.a. kikertmel, maisenna og potetmel. Eggehvitens “antiklumpingsegenskaper” og hevingsegenskaper kan erstattes av natron, bakepulver, eggerstatning No Egg (kjøpes i de aller fleste matvarebutikker, står i allergihyllen) eller farris.

Prøv denne eggfri oppskriften – sjokoladekake uteg egg

Lage mat uten egg

Omelett kan man lage med f.eks. tofu (tofurøre). Les om tofu og soya  I kjøttkaker kan man erstatte egg med kikertmel. I de alle fleste matvarebutikkene, i hvert fall på Meny, finner du eggerstatter No Egg – et kolesterolfri pulver, der 1 skje pulver erstatter ett egg.

Nok næring uten egg?

Selv om egg inneholder fullverdig protein, cholon og noen vitaminer, er det fortsatt mange matvarer som kan dekke behovet for disse stoffene fullt ut. Nøtter og frø som valnøtter, knust linfrø, gresskarkjerter og mandler er spesielt rike ikke bare på protein, vitaminer, fiber og mineraler, men også på de sunne, hjertevennlige omega-3 fettsyrene. Nøttesmør er verdt å lære å lage selv, på sitt eget kjøkken, ved hjelp av kjøkkenmaskin. Nøttepesto, med ulike typer nøtter og kjerner, samt urter som basilikum, roccola, persille o.a., er også lett å lage, sunt og godt.

Kaker, scones, boller og anen bakst kan utmerket bakes uten egg. Kikertmel, eddik, banan, linfrø og mye annet kan erstatte egg i bakst, og gjøre dermed bakst mye sunnere for diabetikere.

Advertisements

One Response to Uten egg

  1. Tilbaketråkk: Egg øker risiko for diabetes | Er det sunt?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: