Er kylling sunt?

kylling er ikke så sunt

Kylling er ikke alltid sunt. Kylling kan inneholde stekemutagener, nitrosaminer og kolesterol

Er kylling alltid sunt? Kyllingfilet kan være sunt. Men hvor sunn er kylling generelt? Det er forskjell på kyllingfilet og grillet kylling. Kyllingkjøtt markedsføres som et sunt og magert kjøtt. Kyllingindustrien vokser like raskt som broilerkyllingene. Mange tror at kyllingkjøtt, uansett produkt og tilberedningsmåte, er det sunneste og magreste vi kan spise. Men hvor sunt er det egentlig å spise kylling? Kyllingfilet kan være sunt, men hva med grillet kylling?
(Bilde: skibler)

Mange kyllingretter og kyllingprodukter inneholder to typer kreftfremkallende stoffer (stekemutagener og nitrosaminer), selv om rått, ubearbeidet kyllingkjøtt ikke inneholder noen av dem. Kyllingkjøtt inneholder også mye kolesterol og en god del fett. Akkurat som andre typer kjøtt, mangler kylling fiber, vitamin C og antioksidanter. Kylling og kyllingprodukter er ofte en del av lavkarbo-dietter

Kylling er ikke alltid sunt

Kyllingprodukter inneholder ofte

  • En god del fett
  • Narasin-fri kylling er et risikoprodukt mtp. smitte med klostridier – kjøttetende bakterier
  • Mye kolesterol – mer enn storfekjøtt, lammekjøtt og svinekjøtt
  • Altfor mye omega 6-fettsyrer
  • Heterosykliske aminer (HCA), kreftfremkallende stoffer som dannes når man steker og griller kylling
  • Nitrosaminer, kreftfremkallende stoffer som dannes når man bearbeider kjøtt (pølser, farseprodukter, pålegg o.l.)
  • Tilsettingsstoffet E250, natriumnitritt, gjør at kyllingprodukter danner nitrosaminer og dermed blir kreftfremkallende.

(Kilder: https://kreftforeningen.no/forebygging/kosthold/hvorfor-rodt-kjott-oker-risiko-for-kreft/   http://www.matportalen.no/uonskedestoffer_i_mat/tema/stoffer_ved_tillaging_av_mat/ , matvaretabellen.no , http://helsedirektoratet.no/Om/nyheter/Sider/kostrad-om-kjott-er-godt-dokumentert.aspx , http://www.wcrf-uk.org/PDFs/processed_meat.pdf , http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/kostrad-for-a-fremme-folkehelsen-og-forebygge-kroniske-sykdommer/Documents/oppsummering-av-kos-.pdf)

Kyllingfilet mangler bl.a.

  • Kostfiber
  • Vitamin C
  • Antioksidanter

Kylling er heller ikke en god kilde til jern. Les om jerninnholdet i maten her

Kyllingfilet og annet kylllingkjøtt kan inneholde:

  • Bakterier som ikke hemmes av vaksinen Paracox
  • Bakterier som bl.a. Salmonella og Campylobacter
  • Antibiotikaresistente bakterier som E. coli

Sjekk næringsinnholdet i ulike typer kyllingprodukter

Les hvordan steke kylling filet og annet kjøtt

Kyllingfilet, slintrer, bindevev og MUK

Kyllingfilet er en ting. Men produkter som kjøttdeig og pølser inneholder ofte bindevev, sener, slintrer o.l. MUK er også vanlig. Men selv om kyllingfilet ikke er det samme som MUK, er MUK ikke noe problem sammenlignet med nitrosaminer, heterosykliske aminer og poliaromatiske hydrokarboner. Dette er kreftfremkallende stoffer som dannes når man steker og griller kylling, samt bearbeider kyllingkjøtt ved å tilsette nitrat, nitritt, salt eller ved å røyke det.

Bearbeidet kjøtt gjelder også kyllingprodukter

Helsemyndighetene anbefaler oss å begrense mengde bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt. Kyllingprodukter regnes også som bearbeidet kjøtt. Bearbeidet kjøtt som er usunt er kjøtt som er bearbeidet / konservert ved røyking, salting og tilsetting av nitrat og nitritt. Verdens ledende kreftforskere fraråder å spise pålegg og andre ferdigprodukter av kjøtt

Natriumnitritt er tilsettingsstoffet E250. Konservering med nitrat, nitritt (E250) eller salt gjør at det dannes såkalte nitrosaminer, kreftfremkallende stoffer, i kjøttet. Les mer om kyllingkjøtt og hvitt kjøtt som er kreftfremkallende

Bearbeidede kyllingprodukter brukes ofte av dem som prøver å ha steinalderkosthold

Les mer om bearbeidet kjøtt og kreftfare

Sunnere-kylling-liveche-mindre-omega-6

Sunnere kyllingprodukter

  • Kyllingfilet er noe du bør velge, når du først skal kjøpe kylling og vil ha et magert produkt. Kyllingfilet er både magert og ikke-bearbeidet kjøtt. Se oppskrifter på sunne kyllingretter
  • Økologisk kylling inneholder bl.a. mindre fett og mer omega-3. Økologiske kyllinger er av en annen rase, Ross Rowan, og vokser derfor saktere og mer naturlig enn industrikyllinger. Økologiske kyllinger har bedre plass å bevege seg på. Alt dette gjør at de får mer mosjon enn de vanlige kyllingene. Økologiske kyllinger spiser antibiotikafritt fôr.
  • Stek kyllingfilet forsiktig. Stek kyllingfilet (ev. strimlet kyllingfilet) raskt og skånsomt, på temperatur under 150 grader, uten at det dannes en brun skorpe. Les mer hvordan steke kyllingfilet  Stekt og spesielt grillet kyllingkjøtt inneholder mye mer stekemutagener HCA (heterosykliske aminer) enn storfekjøtt og fisk. Grillet kylling inneholder i tillegg polyaromatiske hydrokarboner, et annet kreftfremkallende stoff. Unngå derfor grillet kylling
  • Spis minst mulig ferdigprodukter av kyllingkjøtt som pølser, pålegg, nuggets, burgere, marinerte vinger o.l. Disse er ofte tilsatt nitrat, nitritt eller salt. Her finner du en annen gruppe kreftfremkallende stoffer – nitrosaminer
  • Variasjon i kostholdet er alltid sunt. Istedenfor å bruke hele budsjettet på kylling, spis villfanget fisk  som sild og makrell, rype, økologisk kylling, økologisk cottage cheese. Ikke glem vegetarmat, sunne og proteinrike plantebaserte retter – som f.eks. chili sin carne, kokosgryte med tofu, linsesuppe, falafel eller hummus. Les mer om vegetariske retter
  • Les mer om kostholdet ved høyt kolesterol

Usunt og skittent miljø gir syke kyllinger

Broilerkyllinger vokser unaturlig raskt, for å gi oss mest mulig kyllingfilet så billig som mulig. Fuglene har svak helse. Mange av dem utvikler hjertesvikt, sirkulasjonsforstyrrelser, skjelettlidelser, etseskader, dårlig immunitet o.l. De vokser opp i et miljø som er skittent, trangt og støvete. Fôret var tidligere tilsatt det bredspektrede antibiotikumet Narasin, som når er fjernet og erstattet av vaksinen Paracox. Vaksinen virker dessverre kun på parasitter, men ikke på bakterier (i motsetning til Narasin). Det er dermed usikkert hvilken smittefare dette representerer. Smittepresset er like høyt, og det er fortsatt viktig å forebygge bakteriell tarmbetennelse, ikke bare parasittangrep. Trengsel, smertefulle tilstander i beina, skjelettproblemer o.a. gjør at kyllingene får lite mosjon og bevegelse. Les mer hva veterinærene skriver om kyllingoppdrett her  Les hva ernæringsfysiologene skriver om norsk kyllingproduksjon på matersunt.no

Det er også bekymring over sammenheng mellom antibiotika i kyllingfôret og betennelse i urinblære hos mennesker http://www.npr.org/blogs/thesalt/2012/07/11/156626766/studies-tie-human-bladder-infections-to-antibiotics-in-chicken

Sunt protein finnes ikke bare i kylling

Sunt protein finnes ikke bare i kylling

Er protein fra kyllingfilet sunnere enn planteprotein?

Selve kyllingproteinet er ikke usunt. Protein fra kylling er av høy biologisk verdi. Men du trenger ikke kylling for å få i deg nok protein. Fisk, melk, quorn, soyaprodukter og kombinasjon av f.eks. belgvekster med kornprodukter er eksempler på fullverdige proteinkilder. Soyaprotein er også av høy biologisk verdi, akkurat som kyllingprotein. Riktig sammensatt plantebasert kosthold gir alle de åtte essensielle aminosyrene (proteinets byggeblokker). Kroppen lager sitt eget protein av aminosyrene vi får i oss med maten. Les mer om protein og aminosyrer her

Uansett hva reklamen forteller, kommer kyllingfilet aldri til å inneholde fiber, vitamin C eller antioksidanter, slik bønner og grønnsaker gjør. Isteden får du på kjøpet mye fett, kreftfremkallende stoffer og kolesterol

Sunne og enkle kyllingoppskrifter:

Oppskrifter med kylling kan varieres til det uendelige, hvis man dropper steking, men koker kyllingkjøtt isteden.

Tips til sunnere tilberedningsmåter av kylling

Mer om kylling oh helse: Er kylling alltid sunt?

Det er mange som glemmer at kylling inneholder mest kolesterol av alle typer kjøtt, samt at det dannes kreftfremkallende stoffer når man bearbeider eller tilbereder kyllingkjøtt. Mange glemmer også at proteinbehovet fint kan dekkes uten kylling eller annet kjøtt.

  • Kk.no skriver her at kylling er sunt, og viser samtidig et bilde av et godt stekt kyllingstykke, noe som betyr at her er det mye av kreftfremkallende heterosykliske aminer. Kk.no skriver at vi bør velge kyllingprodukter fremfor bearbeidet kjøtt. Men kyllingprodukter som nuggets, pålegg, pølser, pateer, kjøttdeig o.l. er jo bearbeidet kjøtt. Det verste er at kk.no anbefaler kvinner med høyt kolesterol å spise kylling. Tatt i betraktning at en tredel av oss er kolesterolsensitive, og at kyllingkjøtt inneholder mer kolesterol enn både svineribbe og lammekjøtt, er dette en lite kunnskapsbasert anbefaling.
  • Side2.no  er suverent mest kritisk, men også side2.no nevner ikke at selv om man drar av skinnet, så inneholder kylling fortsatt mye kolesterol.
  • Også denne bloggeren  glemmer at grillet kylling, som på bildet, inneholder heterosykliske aminer.
  • Markedsføringsorganet for egg og kjøtt (opplysningskontoret for egg og kjøtt) skryter på sin nettside matprat.no at kylling er sunt og magert. Den mørkebrune skorpen du ser på bildet og glinsende fettlag bidrar verken til sunnhet eller slanking. Det er heller ikke sant at «Kyllingfett har også meget gunstig fettsyresammensetning.» Kyllingkjøtt fra industrikyllinger inneholder ti ganger så mye omega-6 fettsyrer enn omega-3. Omega-6 nøytraliserer den sunne virkningen av omega-3 (les mer her ), noe som på ingen måte er sunt. I tilfelle matprat.no mener her mettet og umettet fett, så er ikke forholdet noe annerledes i svinekjøttet. Dette blir godt forklart på side2.no  av ernæringsfysiolog Andersen, som hentet info fra matprat.no: «Det stemmer ikke at fett i kjøtt fra dyr med fire bein bare inneholder mettet fett! For svinekjøtt er andelen umettet fett rundt 60 prosent, akkurat som i kylling og kalkun. For storfe og lam er andelen umettet fett rundt 40 prosent av det totale fettinnholdet.»
  • Heller ikke livestrong.com omtaler kolesterol og heterosykliske aminer i kyllingretter. Livestrong.com kommer ikke med proteinalternativer som bønner og erter. Sisse er ofte mye sunnere enn kylling totalt sett.

19 Responses to Er kylling sunt?

  1. Tilbaketråkk: Proteinrik mat – kylling eller kikerter? « Er det sunt?

  2. Tilbaketråkk: Kjapp proteinrik mat - Side 2

  3. Tilbaketråkk: Vegetarisk og vegansk kosthold, | Er det sunt?

  4. Tilbaketråkk: Vegetarmat mot hjerteinfarkt | Er det sunt?

  5. Tilbaketråkk: Steinalderkost? Drikk blod og spis insekter! | Er det sunt?

  6. Tilbaketråkk: Grillmat: Tilbehør, oppskrifter, grillspyd og potetsalat | Er det sunt?

  7. Tilbaketråkk: Grillmat: Tilbehør, potetsalat, grillspyd o.a. oppskrifter | Er det sunt?

  8. Tilbaketråkk: Miljøgifter i oppdrettslaks er farlig | Er det sunt?

  9. Tilbaketråkk: Kylling suppe oppskrift | Er det sunt?

  10. Tilbaketråkk: En sunn kyllingoppskrift: Kyllingrisotto med grønne erter | Er det sunt?

  11. Tilbaketråkk: Jernmangel, jernkilder og jernopptak | Er det sunt?

  12. Tilbaketråkk: Kylling næringsinnhold | Er det sunt?

  13. Tilbaketråkk: Bearbeidet kjøtt (f.eks. kyllingpålegg) og stekt kyllingkjøtt er kreftfremkallende | Er det sunt?

  14. Tilbaketråkk: Lavkarbomat kan øke risiko for diabetes type to | Er det sunt?

  15. Tilbaketråkk: Hva er galt med lavkarbo? | Er det sunt?

  16. Tilbaketråkk: Ikke spis kylling – farlige ESBL-bakterier! | Er det sunt?

  17. Tilbaketråkk: Kast kjøtt, egg og smør i søppel! ;-) | Er det sunt?

  18. Tilbaketråkk: Kylling næringsinnhold | Er det sunt?

  19. Tilbaketråkk: Liste over proteinrik mat | Er det sunt?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: