Sunn kyllingfilet

Kyllingfilet-sunn- næringsinnhold-oppskrifter

Kyllingfilet kan være sunt. Sjekk næringsinnholdet og finn sunne oppskrifter

Kyllingfilet kan være sunt og godt, er anvendelig og passer til mange måltider. Les om næringsinnholdet i kyllingfilet, finn sunne oppskrifter og tips til sunne tilberedningsmåter av kylling! Rå kyllingfilet er sunt, men for å fortsette å være sunn må den ikke stekes eller grilles. Kvernet kyllingfilet fra butikk er ofte tilsatt salt, og danner dermed kreftfremkallende stoffer (i motsetning til når du salter kylling eller annen kjøtt på ditt eget kjøkken).

Næringsinnholdet i kyllingfilet

Ren kyllingfilet er magert, proteinrikt og sunt. Proteininnholdet er omtrent 22 gram protein i 100 gram kyllingkjøtt. Ren kyllingfilet inneholder svært lite fett. Det er null karbohydrater i kjøtt. Nesten alle kalorier i kyllingfilet kommer fra protein. Kyllingfilet inneholder flere vitaminer gruppe B. Men kyllingfilet inneholder ikke fiber, antioksidanter eller vitamin C, i motsetning til de plantebaserte kilder til protein som f.eks. bønner, linser, nøtter og kjerner.

Kyllingfilet inneholder mye kolesterol, 81 mg per 100 gram kyllingbrystfilet, stekt uten fett. Kylling er det mest kolesterolrike kjøttet (etter and). Svinefilet, for eksempel, inneholder mye mindre kolesterol, kun 46 mg per 100 gram stekt filet. Sjekk næringsinnholdet selv, på matvaretabellen.no:  Skriv “kylling” i søkefeltet og trykk på “velg næringsstoffer” oppe til høyre. Velg så de næringsstoffene du lurer på.

Kyllingfilet kan bli usunt

Det er vanskelig å tilberede kyllingfilet slik at retten fortsatt er sunn og mager. Det er to grunner til det: Stekemutagener og stekefett:

  • Stekemutagener: Dampet eller kokt kyllingfilet er sunt, men da smaker den ikke mye. De fleste oppskrifter man finner på nettet anbefaler å steke kyllingfilet. Når man steker eller griller kylling og annet kjøtt, dannes det to typer kreftfremkallende stoffer, stekemutagener HCA og PAH.
  • Stekefett: Steker man kylling, må man tilfører en god del fett – og da er ikke retten mager lenger. Dette behøver ikke ha noe å si hvis kaloriinntaket ikke må tas hensyn til eller hvia man ikke ønsker å redusere mengde mettet fett.

Å marinere kyllingfilet før steking, spesielt med urter, reduserer dannelse av kreftfremkallende heterosykliske aminer (HCA). Men det gjelder ikke når du kjøper ferdigmarinerte kyllinglår eller lignende kyllingprodukter.

Les mer om Kreftfremkallende stoffer i stekt kyllingkjøtt: HCA og PAH

Mer om kylling oh helse: Er kylling alltid sunt?

Sunnere kylling: Sunnere kyllingprodukter og tilberedningsmåter

Enkle kyllingoppskrifter

Om proteinrik mat

Reklamer

2 Responses to Sunn kyllingfilet

  1. Tilbaketråkk: Bearbeidet kjøtt (f.eks. kyllingpålegg) og stekt kyllingkjøtt er kreftfremkallende | Er det sunt?

  2. Tilbaketråkk: Ikke spis kylling – farlige ESBL-bakterier! | Er det sunt?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: