Miljøgifter og tungmetaller i fisk

Tungmetaller i fisk og miljøgifter i fisk-fet-fisk-laks

Tungmetaller og miljøgifter i fisk: To måltider med fet fisk per uke er nok, sier helsemyndighetene.

Organiske miljøgifter i fet fisk

Organiske miljøgifter i fisk, dioksin og PCB, gjør at to måltider med fet fisk per uke er nok. Dette tilsvarer omtrent 300 – 4000 gram fet fisk per uke. Det er viktig å velge riktig fisk. Makrell inneholder mer omega-3 fettsyrer og vitamin D enn oppdrettslaks.  Frossen makrel i blokk er rimelig, fersk og lettilgjengelig. Økologisk laks fôres med naturlig fôr – småfisk og krill, i motsetning til oppdrettslaks som fôres med blanding av mais og korn og småfisk (halvparten mais og korn og halvparten småfisk og krill).

I 2013 kom helsemyndighetene med presisering av sine kostholdsråd angående fisk: Unge kvinner og barn bør ikke spise mer enn to måltider med fet fisk per uke:

«Presisering av kostråd om fisk. ​Det anbefales å spise to til tre fiskemåltider i uken, hvorav halvparten bør være fet fisk. Unge kvinner og gravide bør over tid ikke spise mer enn to måltider fet fisk, som laks, ørret, makrell eller sild i uken. ​Fet fisk kan inneholde miljøgifter som kan lagres i kroppen og gå over i morsmelk.»
Les hele http://www.helsedirektoratet.no/Om/nyheter/Sider/presisering-av-kostrad-om-fisk.aspx

Spiser du ikke fisk? Slik får du i deg omega-3, også EPA og DHA, uten fisk http://opti3omega.com/

Les også om laks og miljøgifter:

Tungmetaller i fisk og organiske miljøgifter (dioksiner og PCB) i fisk kan være helsefarlig hvis man spiser fisk regelmessig over lengre tid. Til tross for anbefaling om å spise mer fisk og mindre kjøtt, advarer helsemyndighetene oss mot å spise mer enn to måltider med fet fisk i uka. Dette sier Matportalen:

  • «Å spise mer enn to måltider fet fisk i uken med dagens nivå av dioksiner og PCB gjennom mange år kan føre til en moderat overskridelse av tolerabelt inntak for disse stoffene»
  • «Miljøgifter i fisk vil ikke gi økt helserisiko selv om man spiser både fire eller flere fiskemåltider per uke, så lenge andelen fet fisk ikke overstiger to måltider per uke i snitt over lang tid. Det anbefalte inntaket av omega3-fettsyrer vil langt på vei være dekket ved å spise to måltider fet fisk per uke.» Les mer her

Miljøgifter deles i to grupper:

  1. Tungmetaller og andre grunnstoff: Kadmium, kvikksølv, bly og arsen
  2. Organiske miljøgifter: Dioksin og PCB og bromerte flammehemmarar

«Det er det totale inntaket av miljøgifter over tid som har noko å seie for helsa», sier matportalen.no

Miljøgifter – organiske miljøgifter PCB og dioksiner

Dioksiner og PCB finnes i fet fisk, fiskelever og krabbe. Les mer på matportalen.no:

«Dioksin og dioksinliknande PCB er miljøgifter som hopar seg opp (blir akkumulerte) i kroppen til fisk, dyr og menneske. Inntak over lang tid kan føre til nedsett immunforsvar, redusert fruktbarheit, auka risiko for å utvikle kreft og endringar i hormonbalansen. Foster og spedbarn er mest utsette for skadar. Dei høgaste nivåa av dioksin og dioksinliknande PCB finn vi i feit fisk, fiskelever og brunmat i krabbe

Ute etter Opplysningskontoret for fisk? Godfisk.no er en slags opplysningskontor for fisk, med mange gode oppskrifter.

Tungmetaller i fisk: Kvikksølv og kadmium

Her finner du en god oversikt over ulike miljøgifter og tungmetaller i fisk og andre matevarer på matportalen.no

Tungmetaller i ferskvanns fisk, fra Matportalen:

Fisk er normalt noe av det sunneste vi kan spise, men på grunn av miljøforurensning kan visse typer ferskvannsfisk inneholde helseskadelige mengder kvikksølv. De som fisker til bruk i egen private husholdning, må derfor være oppmerksom på landsdekkende advarsel mot ferskvannsfisk på grunn av kvikksølv.

Følgende landsdekkende advarsel for ferskvannsfisk på grunn av kvikksølv:

  • Gravide og ammende bør ikke spise: gjedde, abbor over ca. 25 cm, ørret over én kilo eller røye over én kilo.
  • Andre personer bør ikke spise disse fiskeslagene mer enn én gang i måneden i gjennomsnitt.»  les mer på matportalen.no

Kvikksølv i tunfisk

«Kostholdseksperter anbefaler at vi spiser to fiskemåltider i uken. Hvis vi samtidig skal overholde den eksisterende grenseverdien for kvikksølv, må vi bruke fisker som inneholder mindre enn 0,1 mikrogram kvikksølv per gram fisk, og det er typisk torsk og laks. Derfor mener Grandjean at myndighetene bør anbefale fisk med lavt innhold av kvikksølv.
Derimot er innholdet av kvikksølv i tunfisk svært høyt. Det gjelder også for sverdfisk og hummer.»

Les mer på forskning.no

Les mer om tungmetaller i villfisk på bellona.no

Miljøstatus om kvikksølv i fisk:

«Kvikksølv er en av årsakene til at Mattilsynet advarer mot endel fisk og skalldyr i Sørfjorden og Ellingsøyfjorden. Mattilsynet har også innført landsomfattende advarsler for ferskvannsfisk. Advarselene gjelder gjedde, abbor over 25 cm, og stor ørret og røye (over 1 kilo). Gravide og ammende bør unngå å spise disse fiskeslagene. Andre bør ikke spise slik fisk mer enn en gang i måneden.»

Les mer på miljøstatus

Tidskriftet om fisk, kvikksølv og hjerte- og karsykdommer:

«Konsentrasjonen av metylkvikksølv er særlig høy i sverdfisk, kongemakrell og hai, den er lav i tunfisk, steinbit, laks og reker (24). Forekomsten er høy i fisk fanget i Middelhavet (22) og i fisk fra finske innsjøer (16). Nivåene i ferskvannsfisk fra Sør- og Øst-Norge er generelt for høyt, og for visse arter overskrides EUs grenseverdier for salg til konsum (generelt 0,5 mg kvikksølv/kg, 1,0 kvikksølv/kg for gjedde) (25). Kvikksølvnivået i mjøsørret > 2,5 kg ligger over det som er tillatt for salg til forbruker. Mye tyder på at hovedkilden til dette kvikksølvet er industrien. Kystnære innsjøer i Sør-Norge er utsatt på grunn av langtransporterte atmosfæriske avsetninger.» 

Les mer i tidsskriftet for Den norske legeforeningen her

Les også om laks:

Les mer om fisk, oppskrifter med fet fisk, sunn mat, helse og omega-3:

Les mer om sunn og usunn mat:

One Response to Miljøgifter og tungmetaller i fisk

  1. Tilbaketråkk: Lavkarbo øker kolesterolet | Er det sunt?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: