Næringsinnholdet i fisk: Omega-3, vitamin D, protein

Naringsinnholdet i fisk: omega-3, vitamin D, protein

Naringsinnholdet i fisk: Omega-3, protein, vitamin D

Næringsinnholdet i fisk er utmerket – omega-3, protein og vitamin D!

Fisk inneholder omtrent 15 – 30 % protein. Næringsinnholdet i fet fisk er spesielt bra. Fet fisk som makrell, sild, villaks, økologisk laks, villfanget ørret o.a. er spesielt rik på de sunne omega-3 fettsyrene, selen, jod og vitamin D.

Spiser du ikke fisk? Slik får du i deg omega-3, også EPA og DHA, uten fisk http://opti3omega.com/

Tunfisk er spesielt rik på protein

Tunfisk er spesielt rik på protein, hele 27 %. Makrell er spesielt rik på omega-3, med hele 5,3 gram omega-3 per 100 gram fisk. Oppdrettslaks er dessverre spesielt rik på omega-6, grunnet det maisbaserte laksefôret. Det er også 3,4 µg Vitamin D i 100 gram makrell. Her finner du næringsinnhold i den fantastiske makrellen!

Vitamin D i fet fisk

Dagsbehovet for vitamin D er 400 IU (internasjonale enheter), eller ca. 5 µg (mikrogram). Fet fisk, lever, smør og egg er matvarer som er naturlig rike på vitamin D.  Kroppen lager også sitt eget vitamin D i huden, og prosessen er avhengig av ultrafiolett stråling, i form av sollys. Å få vitamin D med maten er likevel nødvendig, særlig om vinteren, når det ikke er nok ultrafiolett stråling fra sollys.  I vinterhalvåret er det derfor spesielt viktig med tilførsel av vitamin D.

I 2013 kom helsemyndighetene med presisering av sine kostholdsråd angående fisk: Unge kvinner og barn bør ikke spise mer enn to måltider med fet fisk per uke:

«Presisering av kostråd om fisk. ​Det anbefales å spise to til tre fiskemåltider i uken, hvorav halvparten bør være fet fisk. Unge kvinner og gravide bør over tid ikke spise mer enn to måltider fet fisk, som laks, ørret, makrell eller sild i uken. ​Fet fisk kan inneholde miljøgifter som kan lagres i kroppen og gå over i morsmelk.»
Les hele http://www.helsedirektoratet.no/Om/nyheter/Sider/presisering-av-kostrad-om-fisk.aspx

Makrell har det sunneste næringsinnholdet

Frossen makrell, i blok, er både rimelig, lettvint, sunt og godt. På Rema 1000 får du kjøpt en blokk på 400 gram som koster kun 25 kroner. Tines i kjøleskapet i 10 – 15 timer, skylles, legges i ovnsform, helles på litt rapsolje eller olivenolje, jus fra en halv appelsin og en halv lime, saltes, pepres (koriander er også spesielt godt – enten fersk eller tørket) og settes i ovn på 160 grader i 10 – 20 minutter. Smaker bedre og er sunnere enn oppdrettslaks!

Les også:

Næringsstoffene står for fiskens gode helseeffekter!

Helsedirektoratet baserer sine anbefalinger på solid forskning og overbevisende eller sannsynlig dokumentasjon for sammenhengene mellom fiskespising og bestemte helseeffekter. Næringsinnholdet i fisk er fantastisk. Les hva du kan oppnå hvis du erstatter kjøttmiddager og kjøttpålegg med fisk, fra Helsedirektoratet

  • Inntak av fisk, fiskeolje og lange flerumettede omega-3-fettsyrer (EPA, DHA) reduserer risiko for død av hjertesykdom.
  • Utskifting av mettede fettsyrer med flerumettede fettsyrer vil redusere risiko for koronar hjertesykdom.
  • Selenrike matvarer reduserer risikoen for prostatakreft
  • (Vitamin D, selen og langkjedet omega-3-fettsyrer er tatt med siden fisk og annen sjømat er en viktig kilde til disse næringsstoffene.)

Les også:

Om økologisk oppdretsfisk

Økologisk oppdrettsfisk (laks, ørret og torsk) – fra wwf.no:

«Økologisk oppdrettsfisk (laks, ørret og torsk) er produsert med strenge miljøkrav og har mindre belastning på naturen rundt og tar mer hensyn til fiskens velferd. Økologisk oppdrettsfisk har mer plass per fisk i merdene enn vanlig oppdrett og det brukes lite kjemikalier til rensing av nøtene og til avlusing. Økologisk fisk spiser kun fiskefôr som kommer fra bærekraftige kilder og det er veldig strenge krav til anlegget for å hindre rømming.»

Om bærekraftig fanget villfisk og miljømerking

Miljømerkene MSC, Domstein og KRAV, som du finner på forpakningen, garanterer bl.a at produktet kommer fra bærekraftig fiske. Debios grønne Ø-merket gir en garanti for at fisken er fra økologisk oppdrett.

Næringsinnholdet i fisk i en tabell

Tunfisk er spesielt rik på protein, hele 27 %. Makrell er spesielt rik på omega-3, med hele 5,3 gram omega-3 per 100 gram fisk. Her finner du næringsinnholdet i den fantastiske makrellen!

Aktivtrening.com har oversikt over ulike fiskearter, i en tabell som viser kalorier, omega-3 og proteiner pr. 100 g og D-vitaminer i 100 gram fisk. Laks har mest D-vitamin, tunfisk er sprengfylt med proteiner, makrell har mest omega-3. Se tabellen «Så sunn er fisken» på aktivtrening.com

Les også om laks:

Les mer om fisk, oppskrifter med fet fisk, sunn mat, helse og omega-3:

Les mer om sunn og usunn mat:

Advertisements

2 Responses to Næringsinnholdet i fisk: Omega-3, vitamin D, protein

  1. Tilbaketråkk: Slanking, proteiner og sultfølelse | Er det sunt?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: