Høyt kolesterol, LDL- og HDL-kolesterol, mat og trening

Høyt kolesterol, hdl-kolesterol, ldl-kolesterol, mat og kosthold

Har du risikofaktorer for hjerte- og karsykdom eller er kolesterolsensitiv, bør du begrense inntaket av egg, kylling, smør og andre kolesterolrike matvarer med kosten. Er du frisk og uten risikofaktorer er det ikke så viktig. Mettet fett og spesielt transfett kan øke kolesterolnivået i blodet. Vil du legge om kostholdet for å få redusere kolesterolet, er det viktig å erstatte mettet fett og transfett med umettet fett og fiberrike produkter som fullkorn, spesielt bygg, grove grønnsaker og belgvekster

Har du høyt kolesterol?

Høyt kolesterolnivå merker du ikke før det er for sent. Det finnes ikke noen tegn på høyt kolesterol annet enn hjerteinfarkt, hjerneslag eller lignende. Eneste måte å få vite om du har høyt kolesterolnivå i blodet er å ta en blodprøve. Sjekk hva som er normale koelsterolverdier!

LDL kolesterol, HDL kolesterol, triglyserider og total kolesterol

Kolesterol produseres i kroppen og er en livsnødvendig del av cellemembran. Har vi for mye koelsterol i blodet, avleires kolesterolet i blodårene i ulike organer i kroppen, skader blodårene og fører til sykdom.

Kolesterol er et fettstoff, og det finnes bare én kolesterol. Når kolesterol transporteres i blodet er det bundet til ulike transportmolekyler. Fordi kolesterolet er et fettstoff, kan kolesterolet ikke transporteres fritt i blodårene. Kolesterolpartiklene kobler seg til ulike proteiner, som HDL (high-density lipoprotein) og LDL (low-density lipoprotein).  Slik fraktes kolesterolet rundt i blodbanen.

For mye kolesterol bundet til LDL-molekylet kan øke faren for hjerte- og karsykdommer, derfor kalles LDL-kolesterolet for «det dårlige» kolesterolet. Høyt nivå av HDL-kolesterolet minsker risikoen, derfor kalles HDL for «det gode» kolesterolet. Sjekk kolesterolverdier her

Forholdet LDL/HDL-kolesterol er også viktig. Også høye triglyseridverdier bidrar til utvikling av hjerteinfarkt og hjerneslag.

Årsaker til høyt kolesterol

Det er to store grupper av årsakene til høyt kolesterol: Arv og livsstil. Andre, sjeldnere årsaker er stoffskiftesykdommer og noen medikamenter.

Arvelig høyt kolesterol

Arvelig høyt kolesterol, eller familiær hyperkolesterolemi, har genetiske årsaker og har ikke sammenheng med livsstil. Arvelig hyperlipidemi bør behandles aggressivt og følges opp regelmessig hos en indremedisiner. Uten behandling har man en stor risiko for å få hjerteinfarkt og til og med dø i ung alder.

Livsstil og høyt kolesterol

Livsstil og kosthold er den viktigste årsaken til høyt kolesterol i de fleste andre tilfeller:

  • Overvekt (spesielt mye magefettet ser til å øke faren for hjerte- og karsykdommer),
  • usunt kosthold, bl.a. mye mettet fett og transfett i kosten,
  • lite mosjon,
  • røyking.

Les også om kolesterol og plantebasert kosthold på nettsiden optimaltkosthold.no

Andre risikofaktorer for høyt kolesterol:

En rekke sykdommer kan også bidra til utvikling av høyt kolesterol:

  • Diabetes
  • lavt stoffskifte
  • nyresykdom.

Noen legemidler, for eksempel:

  • visse vanndrivende medisiner
  • betablokkere (hjertemedisin)
  • kortison
  • andre hormoner (kilde: Apotek 1).

Er høyt kolesterol farlig?

Høyt kolesterol er en såkalt risikofaktor for å utvikle f.eks. hjerteinfarkt. Det er ikke alle som har forhøyet eller høyt kolesterol som utvikler hjerte-og karsykdom. Det er flere faktorer som spiller inn, som arv, vekt, røyking, høyt blodtrykk, livsstil og kjønn.

Helsedirektoratets retningslinjer sier at et kolesterol på 8 mmol/l eller høyere vanligvis bør behandles uansett hvor sunn man er ellers. Unntaket er kvinner før overgangsalderen.

Hvor mye kolesterol er høyt kolesterol?

Ideelt sett burde man ha følgende kolesterolverdier:

Totalkolesterol lavere enn 5,0 (mmol/L) Forhold mellom verdiene for totalkolesterol og HDL-kolesterol lavere enn 4 LDL-kolesterolet lavere enn 3,0 (mmol/L) Triglyseridene lavere enn 2,0 (mmol/L)

Behandling av høyt kolesterol

Høyt kolesterol kan ofte reduseres med livsstilsendringer som

Helsedirektoratets retningslinjer sier at et kolesterol på 8 mmol/l eller høyere vanligvis bør behandles uansett hvor sunn man er ellers (gjelder ikke kvinner som menstruerer).

Høyt kolesterol i seg selv er kun en risikofaktor. Selv om dine kolesterolverdier ikke er ideelle, som ovenfor, er det ikke nødvendigvis at du må få kolesterolsenkende medisiner. Det er fastlegen din eller en indremedisiner som avgjør, ut fra eventuelle andre risikofaktorer, hvor offensivt man må tilstrebe å redusere kolesterolnivået ditt.

Høyt kolesterol og livsstil: Trening, sunn mat, røykeslutt og slanking

Kolesterol, mat og kosthold

Vegetarianere og spesielt veganere   har lavere kolesterolverdier enn befolkningen for øvrig. Høyt inntak av mettet fett, dvs. animalsk fett fra kjøtt, ost, melk, smør, egg og fett, øker kolesterolet.

Høyt kolesterol, mettet og umettet fett

Det å erstatte mettet fett med umettet fett og/eller karbohydrater med lav glykemisk indeks og høyt fiberinnhold bidrar til å redusere både kolesterolnivået i blodet og risiko for hjerte- og karsykdommer. Mettet fett finnes hovedsakelig i kjøtt, egg og melkeprodukter. Gode kilder til umettet fett er fet fisk, nøtter, avokado og rapsolje.

Kolesterol fra maten påvirker kolesterolnivået i blodet hos mange av oss. Egg, kylling og smør inneholder spesielt mye kolesterol.

Transfett er verstingen, og finnes ikke bare i en del hurtigmat og bakerivarer, men også i kjøtt, smør og ost. Les mer om transfettHelsedirektoratets sine nettsider

Mest transfett fra ost, smør og kjøtt, ikke fra margarin

Heller ikke «raske» karbohydrater med lite fiber og høy glykemisk indeks bidrar til sunnhet. Unngå eller spis / drikk minst mulig av sukkerholdige leskedrikker, søtsaker og spesielt hvite bakevarer. Les om kolesterolsenkende effekt av bygg

Kolesterolnivået og overvekt

Overvekt i seg selv bidrar til både høyt kolesterol og hjerte- og karsykdommer. Husk energimengde, eller kaloriene, i maten! Uansett hvor sunt og hva du spiser: Spiser du for mye, også mye av sunne matvarer som grovt brød, fet fisk, frukt og nøtter, kan du bli overvektig.

Kolesterol og trening

«Regelmessig mosjon forbedrer sammensetningen av fettstoffer i blodet. Det er også ofte nødvendig for å få en varig vektreduksjon. Målet er minst 30 minutters mosjon 2-3 ganger i uken.» – sier Norsk helseinformatikk

Trening reduserer ikke bare mengden kolesterol, men også risiko for hjerneslag og hjerteinfarkt generelt.

Kolesterol og røykeslutt

Røykeslutt er spesielt viktig. Å slutte å røyke kan øke mengden av HDL-kolesterolet, «det gode» kolesterolet i blodet. Dette reduserer risikoen for hjerteinfarkt og slag. Røykeslutt i seg selv reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer.

Høyt kolesterol: Mat og kostholdsråd

Kosthold ved høyt kolesterol, basert på informasjon fra LHL:

  • Hvis du har høyt kolesterol,  følg rådene for hjertevennlig kost
  • Særlig viktig er det å redusere inntaket av mettet fett og
  • Erstatte mettet fett med umettet fett, samt med grønnsaker, frukt og grove kornprodukter.
  • I Norge er ost og fete kjøttprodukter den største kilden til mettet fett.
  • Det umettede omega-3 fettet fra fet fisk senker blodets evne til å levre seg og reduserer blodets innhold av triglycerider.

Kostfiber har en kolesterolsenkende effekt!

Kostholdsråd fra Norsk helseinformatikk, NHI:

I følge Lipidklinikken ved Rikshospitalet-Radiumhospitalet, kan de viktigste rådene oppsummeres slik:

  • Spis mindre fett, spesielt mindre mettet fett.
  • Erstatt noe mettet fett med umettet fett.
  • Spis mer fiberrike matvarer, grønnsaker og frukt daglig.
  • Spis mindre kolesterolrike matvarer.

Hva er kolesterolrike matvarer?

Kolesterolrike matvarer er egg, smør, lever (også fiskelever), and og kylling. Sjekk innholdet av kolesterol i ulike typer mat på matvaretabellen.no.

Kolesterol i kylling og i svineribbe

Er du, akkurat som en tredel av befolkningen, kolesterolsensitiv, bør du velge svinekjøtt fremfor kyllingkjøtt. Det er tre ganger så mye kolesterol i kyllingkjøtt som i svinekjøtt! Til og med svineribbe inneholder mindre kolesterol enn rent kyllingkjøtt uten skinn. Velg svinefilet fremfor kyllingfilet! Kyllingfilet, stekt uten fett, har nok litt lavere kolesterolnivå, men er ikke helt kolesterolfritt.

Matvaretabellen.no forteller deg hvor mye kolesterol det er i ulike typer matvarer:

  • Egg er spesielt rike på kolesterol
  • Kyllingkjøtt, selv uten skinn, inneholder hele 113 mg kolesterol per 100 gram kjøtt.
  • Svineribbe inneholder 102 mg kolesterol per 100 gram kjøtt.
  • Svin, bacon med svor, inneholder kun 68 mg kolesterol per 100 gram kjøtt.
  • Svin, flatbiff, inneholder kun 46 mg kolesterol.

Kostholdsråd for et sunnere kolesterolnivå:

Sjekk kostrådene ved høyt kolesterol her

Kilder: Helsebiblioteket, Apotek 1, LHL og Feiringsklinikken, Norsk Helseinformatikk og BMJ, http://bestpractice.bmj.com/ 

Kolesterolinnholdet står ikke på pakningen

Kolesterolinnholdet i ulike matvarer står dessverre ikke på innholdsfortegnelsen på kjøttpakningen. Når du kjøper grillet kylling fordi du har hørt at kylling er sunt, får du i deg store mengder kolesterol, selv om du drar av skinnet.

Kolesterolinnholdet i ulike typer mat kan su sjekke på matvaretabellen.no

Mer om kolesterol, sunn mat og sunt kosthold
Fisk hjelper ved høyt kolesterol!
Hvor sunt er kylling?
Reklamer

20 Responses to Høyt kolesterol, LDL- og HDL-kolesterol, mat og trening

  1. Tilbaketråkk: Hvordan steke kyllingfilet: Sunn tilberedning er viktig | Er det sunt?

  2. Tilbaketråkk: Sunnere kylling og istedenfor kylling | Er det sunt?

  3. Tilbaketråkk: Kolesterolnivå i blodet, kolesterol i maten og mettet fett | Er det sunt?

  4. Tilbaketråkk: Er sjokolade sunt? | Er det sunt?

  5. Tilbaketråkk: Lavkarbo øker kolesterolet | Er det sunt?

  6. Tilbaketråkk: Steinalderkost? Drikk blod og spis insekter! | Er det sunt?

  7. Tilbaketråkk: Er lavkarbo-dietter og lavkarbo-mat sunt? | Er det sunt?

  8. Tilbaketråkk: Kolesterolnivå i blodet, kolesterol i maten og mettet fett | Er det sunt?

  9. Tilbaketråkk: Kolesterolverdier – hva er normalt og høyt kolesterol? | Er det sunt?

  10. Tilbaketråkk: Hvordan steke kyllingfilet: Sunn tilberedning er viktig | Er det sunt?

  11. Tilbaketråkk: Kylling næringsinnhold | Er det sunt?

  12. Tilbaketråkk: Proteiner, vitaminer o.a. i vegetarisk kosthold | Er det sunt?

  13. Tilbaketråkk: Vegetarisk kosthold er fullverdig ernæringsmessig | Er det sunt?

  14. Tilbaketråkk: Liste over proteinrik mat | Er det sunt?

  15. Tilbaketråkk: Helsefordeler ved vegetarisk og vegansk kosthold | Er det sunt?

  16. Tilbaketråkk: Veganske og vegetar oppskrifter og ernæring – nettsider og blogger | Er det sunt?

  17. Tilbaketråkk: Vegetarisk kosthold beskytter mot kreft | Er det sunt?

  18. Tilbaketråkk: Leger og ernæringsfysiologer om vegetarisk kosthold | Er det sunt?

  19. Tilbaketråkk: Vegetarmat mot hjerteinfarkt | Er det sunt?

  20. Tilbaketråkk: Proteinrik mat – kylling eller kikerter? | Er det sunt?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: