Kolesterolsenkende mat og kosthold ved høyt kolesterol

Mat, kosthold og kolesterol

Mat, kosthold og kolesterol: Riktig kosthold kan redusere dine kolesterolverdier. Les hvilke matvarer er kolesterolsenkende! Bygg og havre inneholder betaglukan som har dokumentert kolesterolsenkende effekt

Bidrar mat og kosthold til høyt kolesterol?

Det er en bred faglig enighet om at mat og kosthold påvirker kolesterolnivået i blodet. Det er også enighet om hva som er et sunt hjertevennlig kosthold. Vil du legge om kostholdet for å få redusere kolesterolet, er det viktig å erstatte mettet fett og transfett med umettet fett og fiberrike produkter som fullkorn, spesielt bygg, grove grønnsaker og belgvekster

Les også: Havre er kolesterolsenkende grunnet betaglukaner

Fullkorn er sunt – spis mer brun ris, havre og grovt brød og lev lengre!

Praktiske kostholdsråd for et sunnere kolesterolnivå:

  • Erstatt smør med sunne, termostabile planteoljer ved matlaging: Olivenolje og rapsolje er mest termostabile. Rapsolje er mest rike på omega-3 og olivenolje – på enumettet fett.
  • Spis havre til frokost – havre er rik på betaglukaner som reduserer kolesterol
  • Belgvekster: Erter, bønner og linser har lite fett og inneholder ikke kolesterol. De er spesielt rike på fiber, noe som i seg selv har kolesterolsenkende effekt. Disse kan blandes inn i kjøttdeig når du lage taco eller pizza. Det finnes mange gode oppskrifter med belgvekster, helt uten kjøtt!
  • Frukt og grønt, selvsalgt! Velg grove grønnsaker, som bl.a. brokkoli, blomkål og andre kåltyper. Hvor mye? 750 gram om dagen, og gjerne mer – sjekk tipsene til hvordan få i seg mer grønnsaker her
  • Velg grovt brød – se merkingen!
  • Erstatt fin pasta og hvit ris med fullkornsvarianter. Spis bygg!
  • Spis fisk, som makrell eller økologisk laks, to middager per uke. Velg sild som pålegg. Spiser du laks, velg villaks eller økologisk laks. Kjøper du ferdige produkter av fisk, sjekk innholdsfortegnelsen. Unngå fiskeprodukter med mye tilsatt fett og salt. Rogn og fiskelever er spesielt kolesterolrike og inneholder en god del tungmetaller og andre miljøgifter, og bør ikke spises oftere enn en gang per måned. Se sunne oppskrifter med fet fisk!
  • Drikker du melk, velg skummet melk. Mest transfett kommer fra ost, smør og kjøtt, ikke fra margarin
  • Spiser du ost, veld magre oster som cottage cheese.
  • Velg sunne snacks som bakte frosne grønnsaker, gulrotstenger, fruktsalat, usaltede nøtter.
  • Ikke glad i salat? Prøv noen gode dressinger! Dressing skal inneholde krydder, olje, salt og syre.
  • Ikke spis for mye egg og kylling 
  • Nøtter reduserer kolesterolnivået og er bra for helsen ellers
  • Les hvordan du lager mat uten egg og baker uten egg
  • Er det sunt å spise egg?

Kilder: HelsebiblioteketApotek 1, Norsk Helseinformatikk og BMJ, http://bestpractice.bmj.com/ 

Kosthold ved høyt kolesterol, fra LHL:

  • «Har du høyt kolesterol, anbefales du å følge rådene for hjertevennlig kost. Særlig viktig er det å redusere inntaket av mat med mye mettet fett og erstatte dette med noe umettet fett, samt med grønnsaker, frukt og grove kornprodukter.»
  • «Det er viktig å begrense inntaket av mettet fett i kostholdet. I Norge er ost og fete kjøttprodukter den største kilden til mettet fett.»
  • «Det umettede omega-3 fettet fra fet fisk senker blodets evne til å levre seg og reduserer blodets innhold av triglycerider.»
  • «Kostfiber har en kolesterolsenkende effekt.»

Les mer på nettsidene til Landsforeningen- for hjerte- og lungesyke og Feiringklinikken

Les hvordan du lager mat uten egg og baker uten egg

Kosthold ved høyt kolesterol, fra Norsk helseinformatikk, NHI:

I følge Lipidklinikken ved Rikshospitalet-Radiumhospitalet, kan de viktigste rådene oppsummeres slik:

  • Spis mindre fett, spesielt mindre mettet fett.
  • Erstatt noe mettet fett med umettet fett.
  • Spis mer fiberrike matvarer, grønnsaker og frukt daglig.
  • Spis mindre kolesterolrike matvarer.
Hva er kolesterol og normale kolesterolverdier? Les mer:

Kolesterolrike matvarer

Kolesterol, mat og kosthold

Her ser du kylling surret med bacon. Hva tror du er mest kolesterolrikt – kylling eller bacon?

Kolesterolrike matvarer

Kolesterolrike matvarer er egg, smør, lever (også fiskelever), and og kylling. Sjekk innholdet av kolesterol i ulike typer mat på matvaretabellen.no

Kolesterol, kosthold og egg

Dette sier Matportalen:

«Egg er sammen med kjøtt og meierivarer, den største kilden for kolesterol i kostholdet.  Det er eggeplommen som inneholder kolesterol.

Det er en sammenheng mellom inntaket av kolesterol fra kosten og nivået av kolesterol i blodet. Kolesterolnivået i blodet er en viktig risikofaktor for utvikling av hjertesykdom. Derfor anbefaler en del helsemyndigheter begrensning i inntaket av kolesterol.

Norske helsemyndigheter har imidlertid ikke gitt anbefalinger om inntak av kolesterol eller forbruk av egg i forhold til forebygging av sykdommer. Men myndighetene har uttalt at fordi egg har et høyt innhold av kolesterol, er det ønskelig at forbruket ikke stiger.»

Se hva normale kolesterolverdier er

Dette har noe med kolesterolsensitivitet å gjøre:

«Men det er sånn med eggeplomme at man reagerer ulikt på det. Noen personer er såkalte respondere – de får høyt kolesterol av det, mens andre er såkalte nonrespondere – de påvirkes ikke noe særlig av eggeplommens høye kolesterolinnhold. Det er altså forskjell på hvor sterkt vi mennesker påvirkes av kolesterol i maten.»

Videre skriver forskning.no:

«Anslagsvis er en tredel av befolkningen respondere – altså får de lettere enn andre et økt kolesterolnivå av å spise mye kolesterol. Det er imidlertid grader av tilstanden, ifølge Retterstøl. Det finnes ingen god test for lett å finne ut av om du er responder eller nonresponder, men man kan være responder uten å vite om det.

Man kan også være både slank og føle seg bra, og likevel være responder og ha høyt kolesterol. Det har Retterstøl vært borti på Lipidklinikken.»

Mer kolesterol i kylling enn i svineribbe

Er du, akkurat som en tredel av befolkningen, kolesterolsensitiv, bør du velge svinekjøtt fremfor kyllingkjøtt. Det er tre ganger så mye kolesterol i kyllingkjøtt som i svinekjøtt! Til og med svineribbe inneholder mindre kolesterol enn rent kyllingkjøtt uten skinn. Velg svinefilet fremfor kyllingfilet! Kyllingfilet, stekt uten fett, har nok litt lavere kolesterolnivå, men er ikke helt kolesterolfritt.

Matvaretabellen.no forteller deg hvor mye kolesterol det er i ulike typer matvarer:

Kolesterolinnholdet står ikke på pakningen

Kolesterolinnholdet i ulike matvarer står dessverre ikke på innholdsfortegnelsen på kjøttpakningen. Når du kjøper grillet kylling fordi du har hørt at kylling er sunt, får du i deg store mengder kolesterol, selv om du drar av skinnet.

Kolesterolinnholdet i ulike typer mat kan su sjekke på matvaretabellen.no

Hvordan tilberede kylling på en sunnere måte?

Les mer om kolesterol?

Les mer om kosthold:

Kylling:
Er du veganer eller vegetarianer?
Kjøtt og helse
Proteinrik mat

23 Responses to Kolesterolsenkende mat og kosthold ved høyt kolesterol

  1. Tilbaketråkk: Hvordan steke kyllingfilet: Sunn tilberedning er viktig | Er det sunt?

  2. Tilbaketråkk: Sunnere kylling og istedenfor kylling | Er det sunt?

  3. Tilbaketråkk: Kolesterolnivå i blodet, kolesterol i maten og mettet fett | Er det sunt?

  4. Tilbaketråkk: Mest transfett i ost, smør og kjøtt, ikke i margarin | Er det sunt?

  5. Tilbaketråkk: Mest transfett fra ost, smør og kjøtt, ikke fra margarin | Er det sunt?

  6. Tilbaketråkk: Er lavkarbo dietter og lavkarbomat sunt? | Er det sunt?

  7. Tilbaketråkk: Lavkarbodiett ved diabetes? | Er det sunt?

  8. Tilbaketråkk: Lavkarbodiett med egg ved diabetes? | Er det sunt?

  9. Tilbaketråkk: Lavkarbo øker kolesterolet | Er det sunt?

  10. Tilbaketråkk: Vegetarmat mot hjerteinfarkt | Er det sunt?

  11. Tilbaketråkk: Er mettet fett verre enn planteoljer? | Er det sunt?

  12. Tilbaketråkk: Sunne vegetar oppskrifter og ernæring – en ny bok “Grøn Glæde” | Er det sunt?

  13. Tilbaketråkk: Kolesterolnivå i blodet, kolesterol i maten og mettet fett | Er det sunt?

  14. Tilbaketråkk: Kolesterolverdier – hva er normalt og høyt kolesterol? | Er det sunt?

  15. Tilbaketråkk: Hvordan steke kyllingfilet: Sunn tilberedning er viktig | Er det sunt?

  16. Tilbaketråkk: Kylling næringsinnhold | Er det sunt?

  17. Tilbaketråkk: Proteiner, vitaminer o.a. i vegetarisk kosthold | Er det sunt?

  18. Tilbaketråkk: Vegetarisk kosthold er fullverdig ernæringsmessig | Er det sunt?

  19. Tilbaketråkk: Liste over proteinrik mat | Er det sunt?

  20. Tilbaketråkk: Helsefordeler ved vegetarisk og vegansk kosthold | Er det sunt?

  21. Tilbaketråkk: Veganske og vegetar oppskrifter og ernæring – nettsider og blogger | Er det sunt?

  22. Tilbaketråkk: Vegetarisk kosthold beskytter mot kreft | Er det sunt?

  23. Tilbaketråkk: Fant ikke siden | Er det sunt?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: