Sunn fisk

Fisk er sunt. Makrell og økologisk laks er sunnere enn oppdrettslaks

Fet fisk er sunt. Makrell og økologisk laks er sunnere enn oppdrettslaks.

Fisk er sunt, spesielt fet fisk. Hvorfor fisk er sunt, hvor mye fisk som er sunt, og hvilken fisk er sunnest? Fet fisk er sunn fordi den inneholder mye omega-3 fettsyrer og vitamin D. Makrell er den sunneste fete fisken. Makrell inneholder hele 5,3 gram omega-3 per 100 gram fisk. Fisk er også sunt fordi fisk, i motsetning til kjøtt, inneholder svært lite av usunt, helseskadelig mettet fett og kolesterol. Fisk inneholder omtrent 17 – 30 % protein.

Villfanget fet fisk er sunnere enn oppdrettslaks. Mesteparten av laks og ørret vi får kjøpt i butikker er fra oppdrett. Økologisk oppdrettsfisk er sunnere enn vanlig oppdrettsfisk. Makrell og sild er villfanget fisk. Makrell, riktig tilberedt, kan smake mye bedre enn laks. For mye fet fisk, dvs. makrell, sild, laks o.l. anbefales ikke grunnet miljøgifter som tungmetaller, dioksiner og PCB.

Ute etter Opplysningskontoret for fisk? Godfisk.no er en slags opplysningskontor for fisk, med mange gode oppskrifter.

Spiser du ikke fisk? Slik får du i deg omega-3, også EPA og DHA, uten fisk http://opti3omega.com/

I 2013 kom helsemyndighetene med presisering av sine kostholdsråd angående fisk: Unge kvinner og barn bør ikke spise mer enn to måltider med fet fisk per uke:

«Presisering av kostråd om fisk. ​Det anbefales å spise to til tre fiskemåltider i uken, hvorav halvparten bør være fet fisk. Unge kvinner og gravide bør over tid ikke spise mer enn to måltider fet fisk, som laks, ørret, makrell eller sild i uken. ​Fet fisk kan inneholde miljøgifter som kan lagres i kroppen og gå over i morsmelk.»

Her kan du leser om fet fisk, sunn mat, helse og omega-3:

Hvorfor fet fisk og fisk generelt er sunt

Fisk er sunnere enn kjøtt på to måter: Mye mindre av de helseskadelige stoffene og mye av de sunne stoffene:

Helsedirektoratet skriver følgende om fet fisk på sine nettsider:

  • «Inntak av fisk, fiskeolje og lange flerumettede omega-3-fettsyrer (EPA, DHA) kan redusere risikoen for død av hjertesykdom. Utskifting av mettede fettsyrer med flerumettede fettsyrer kan også redusere risikoen for koronar hjertesykdom. Fisk og sjømat er dessuten en god kilde for næringsstoffer som vitamin D, selen og jod.»

Fet fisk er sunt, sier matportalen.no, helsemyndighetenes nettside:

  • «Den nye helhetsvurdering av helseeffektene ved å spise fisk og sjømat konkluderer med at det er sunt å spise fisk fire ganger i uka eller mer. Det generelle rådet om et variert kosthold gjelder også for fisk; man bør spise ulike typer fisk.»

Helsemyndighetene: Spis mer fisk og mindre kjøtt

Helsedirektoratet har nylig publisert en rapport som viser at nordmenn spiser altfor mye kjøtt og for lite fisk. Derfor ønsker helsemyndighetene at vi skal redusere inntaket av kjøtt og spise mer fisk.

Helsedirektoratet skriver på sine nettsider:

«Spis fisk til middag to til tre ganger i uken, og bruk gjerne fisk som pålegg. Rådet tilsvarer totalt 300-450 gram ren fisk i uken. Minst 200 gram bør være fet fisk som laks, ørret, makrell eller sild.»

Dette sier helsemyndighetene, matportalen.no

  • «Mattilsynet og Sosial- og Helsedirektoratet mener ut fra et helsemessig synspunkt at det er gunstig om forbruket av fisk, både mager og fet fisk, øker i befolkningen. Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM) støtter dette synet i en ny rapport.»

Næringsinnhold i fet fisk og fisk generelt

Fisk inneholder omtrent 15 – 30 % protein. Fet fisk som makrell, sild, laks, ørret o.a. inneholder mye av de sunne omega-3 fettsyrene og vitamin D. Tunfisk er spesielt rik på protein, hele 27 %. Makrell er spesielt rik på omega-3, med hele 5,3 gram omega-3 per 100 gram fisk. Her finner du næringsinnholdet i den fantastiske makrellen! Aktivtrening.com har oversikt over ulike fiskearter, i en tabell som viser kalorier, omega-3 og proteiner pr. 100 g og D-vitaminer i 100 gram fisk. Laks har mest D-vitamin, tunfisk er sprengfylt med proteiner, makrell har mest omega-3. Les mer om næringsinnholdet i fet fisk her

Sunne oppskrifter med fisk

Den sunneste og beste fisken – frossen makrell. Frossen makrell, i blokk, er både rimelig, lettvint, sunt og godt. På Rema 1000 får du kjøpt en blokk på 400 gram som koster kun 25 kroner. Tines i kjøleskapet i 10 – 15 timer, skylles, legges i ovnsform, helles på litt rapsolje eller olivenolje, jus fra en halv appelsin og en halv lime, saltes, peppres (koriander er også spesielt godt – enten fersk eller tørket) og settes i ovn på 160 grader i 10 – 20 minutter. Smaker bedre og er sunnere enn oppdrettslaks!

Hvorfor ikke oppskrifter med fisk på matprat.no? Matprat.no drives av Opplysningskontoret for egg og kjøtt, hvem sin oppgave er å øke salg og markedsføre norske egg og kjøtt. Å markedsføre fisk eller fremme folkehelsen strider, naturlig nok, mot Opplysningskontoret for egg og kjøtt sine mål. Derfor finner du ikke oppskrift på fiskeretter, på matprat.no

Ute etter Opplysningskontoret for fet fisk? Godfisk.no har mange gode oppskrifter. Sjekk sunne oppskrifter med makrell og annen fet fisk her

Fet fisk som makrell, sild o.a. er sunt

Fet fisk som makrell, sild o.a. er sunt

Fisk beskytter mot kreft i tykktarmen

Peskovegetarianere (de som spiser fisk men ikke spiser kjøtt) har lavere forekomst av kreft i tykktarmen enn vegetariane og kjøttspisere. Årsaken til dette er usikker. Kan omega-3 ha beskyttende virkning her? Les mer om omega-3, fisk og forekomst av kreft i tykktarmen

Fisk fra oppdrett – like sunt?

Oppdrettslaks og oppdrettsørret blir fôret med fôr som er lite naturlig. Omtrent halvparten i fôret til oppdrettslaks består av mais og korn. Fôret til oppdrettslaks inneholder også kunstige tilsetningsstoffer som kan være helsefarlige på lang sikt. Oppdrettslaks får noen ganger spesialfôr – fôr som er tilsatt antibiotika, noe som bl.a. bidrar til utvikling av antibiotikaresistente bakterier. Les mer om oppdrettslaks her

Tungmetaller og miljøgifter i fet fisk

Til tross for anbefaling om å spise mer fisk og mindre kjøtt, vet helsemyndighetene at  å spise mer enn to måltider fet fisk i uke kan være helsefarlig  Dette skriver Matportalen i 2006:

  • «Å spise mer enn to måltider fet fisk i uken med dagens nivå av dioksiner og PCB gjennom mange år kan føre til en moderat overskridelse av tolerabelt inntak for disse stoffene»
  • «Miljøgifter i fisk vil ikke gi økt helserisiko selv om man spiser både fire eller flere fiskemåltider per uke, så lenge andelen fet fisk ikke overstiger to måltider per uke i snitt over lang tid. Det anbefalte inntaket av omega3-fettsyrer vil langt på vei være dekket ved å spise to måltider fet fisk per uke.»

Laks er ikke så sunt lenger

I 2013 kom helsemyndighetene med presisering av sine kostholdsråd angående fisk: Unge kvinner og barn bør ikke spise mer enn to måltider med fet fisk per uke. I juni 2013 kom norske leger og internasjonale helseeksperter med opplysninger om at oppdrettslaks kunne utgjøre helsefare for barn og unge kvinner

Miljøgifter i usunt fiskefôr

Oppdrettslaks spiser fôr som består av både marine ingredienser, mais og korn. Mais og korn i laksefôret er relativt nytt, og er kommet av to grunner: Ønsket om å redusere innholdet av miljøgifter og gjøre lakseoppdrett mer bærekraftig mtp. miljø og overfisking. Matportalen skriver her:

  • «Fôr til oppdrettsfisk er en av de få kildene til dioksiner/dl-PCB det er mulig å gjøre noe med – det er derfor et mål å redusere disse nivåene. EU har lag topp til å senke grenseverdiene for dioksiner og dl-PCB i fôr i løpet av 2008.»

Nå har næringen begynt å fôre laks og ørret med mais. Mais inneholder nemlig for mye omega-6. Mais kan også være genmodifisert. Selv om norsk regelverk ikke tillater bruk av GMO til fôr, er det ikke alltid lett å vite om en leverandør i utlandet har fulgt norske regler.  Les mer om oppdrettslaks her

Oppdrettslaks inneholder mindre omega-3, vitamin D og mer omega-6

Dette skriver aktivtrening.no på sine nettsider:

«En norsk undersøkelse avslørte nylig at oppdrettslaks inneholder mye mindre omega 3-fett enn villlaks. Derfor er det en god idé å sjekke om kjøledisken også inneholder laks som er tatt i åpent farvann.»

Boken «Mat mot kreft» sier at fordi oppdrettslaks og ørret blir fôret med mais, inneholder oppdrettsfisk mer omega-6 enn villfisk. Omega-6 er betennelsesfremmende, noe som kan spille en rolle i utvikling av kreft. Les mer om omega-6 og balanse mellom omega-6 og omega-3

Visste du at sunnere kosthold reduserer risiko for utvikling av kreft? Les mer om mat mot kreft

Hva hvis du ikke spiser fisk?

Det er flere og flere som vil spise  vegetarisk. Spesielt vegansk kosthold har økende popularitet i den vestlige verden. Et slikt kosthold er gunstig i et globalt, samfunnsmessig perspektiv, og kan være fullverdig næringsmessig  Protein kan du få fra bønner, erter, linser og kikerter, samt soya. Omega-3 finnes det mye av i knust linfrø og valnøtter  Udo’s Choice er også en utmerket kilde til sunt fett

Kikerter og variasjon er fortsatt sunt! Det er neppe sunt å spise kun fisk og kjøtt til middag. Å variere kostholdet i enda større grad og lage noen plantebaserte middager i uken er sunnest. Fisk, akkurat som kjøtt, inneholder ikke fiber og vitamin C.  Kikerter, bygg, erter, bokhvete og andre matvarer kan fint brukes til middag. Les mer om helsefordeler med vegetarisk kosthold

Les også om laks:

Les mer om fisk, oppskrifter med fet fisk, sunn mat, helse og omega-3:

Les mer om sunn og usunn mat:

3 Responses to Sunn fisk

  1. Tilbaketråkk: Veganske og vegetar oppskrifter og ernæring – nettsider og blogger | Er det sunt?

  2. Tilbaketråkk: Lavkarbodiett med egg ved diabetes? | Er det sunt?

  3. Øyvind sier:

    Det er bare tull at fisk er sunnere en kjøtt, det er helt avhengig av maten dyret/fisken spiser. Et gressende/viltspisende kjøttfe har like helsebringende sammensetting av fettsyrer osv som en villfisk. Det er foret som ødelegger kjøttet, så det er i bunn og grunn industriproduksjon som ødelegger maten og dermed helsa vår.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: